söndag 11 mars 2018

Smakebit: Alias Grace

Alias Grace (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatt till svenska.
Håller på att läsa vidare i urban fantasyserien om Alpha and Omega som var smakbit förra veckan, så istället kommer smakbiten från Margaret Atwoods Alias Grace. I smakbiten pratar fängelsedirektörens dotter med dr. Simon Jordan som är på plats för att försöka få Grace att minnas morden hon är dömd för.

He suspects she's flirting with him. It's far from disagreeable, but, perversely, it makes him think of his mother. How many acceptable young girls has she trailed discreetly before him, like feathered fishing lures? She arranges them, always, next to a vase of white flowers. Their morals have been irreproachable, their manners candid as spring water; their minds have been presented to him as unbaked pieces of dough which it would be his prerogative to mould and form. As one season's crop of girls proceeds into engagement and marriage, younger ones keep sprouting up, like tulips in May. They are now so young in relation to Simon that he has trouble conversing with them; it's like talking to a basketful of kittens.

Fler smakbitar finns på bloggen Betraktninger. Ha en trevlig kväll!

18 kommentarer:

  1. Tjugo år sedan jag läste den, kanonbra!

    SvaraRadera
  2. Denna vill jag såklart läsa. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  3. Denne leste jeg for mange år siden og syns den var helt fantastisk! Hm, fikk absolutt lyst til å lese den om igjen :)

    SvaraRadera
  4. såg den nyligen som TV - serie för en tid sedan. mycket spännande och bra. men den hade inte alls samma tyngd som The handmaid´s tale

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att den fanns som tv-serie, vilket fick mig att läsa boken "först", men har ännu inte fått tag på serien...

      Radera
  5. Den här skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  6. Jag har sett serien och gillade den. Har pinsamt nog inte läst Atwood alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. är mycket sugen på att se serien nu. Gillar Atwood.

      Radera
  7. Tror att jag kanske ska ge mig på den här TV-serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju fel tv-abonnemang, men ska handla dvd.n har jag tänkt.

      Radera
  8. Funderar lite på att se tv-serien.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar ganska mycket på det :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)