torsdag 27 juli 2017

Nyckeln till Hinsides: Karin & Albin Alvtegen

Nyckeln till Hinsides (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Nyckeln till Hinsides handlar om Linus som tillsammans med sin mamma och tvillingsyster Linnea ska tillbringa sommaren i ett gammalt kråkslott mot att mamman renoverar lite. Linus ser inte fram emot sommaren, ute på landet, utan några kompisar och utan el, men vad gör man inte för att mamma ska vara lite glad. Linnea är inte mycket att leka med, hon föddes sjuk och sitter i sin rullstol utan att lägga märke till omvärlden.

När Linus utforskar huset lägger han märke till mystiska spår i dammet, knackningar i väggen och en konstig modell över ett planetsystem som inte är solsystemet. En natt vaknar han och ser något råttliknande huka sig över systern. Det leder till en jakt genom ett tunnelsystem som mynnar ut i en helt annan värld, en värld som behöver hans hjälp att stoppa råttan innan portalen faller sönder.

Tankar: En riktigt bra bok. Jag hade den som högläsningsbok för en klass ett efter tips från en av mina elever och den fängslade och jag kan tänka mig att den fungerar för de som är några år äldre också. Världen han kommer till, Hinsides, är full av nya varelser och de flesta av dem har inget till övers för människor och jag uppskattar att varelserna är nyskapade påhitt. I Hinsides finns också en flicka som säger sig vara hans tvillingsyster.

Jag gillar världen och anledningen till att de inte tycker om människor, men jag gillar ännu mer det som händer i vår verklighet. Hur Linus försöker hålla alla glada, hur han är så medveten om familjens ekonomiska problem och hur han brottas med skulden över att ha fötts frisk när systern har så svårt. Inte dumt att få med de temana i en fantasybok för barn.

Boken är både realistisk och spännande, den har sina roliga tillfällen och alldeles för sällan så finns fantasieggande dramatiska svartvita bilder. Nyckeln till Hinsides är första delen i vad som snart kommer vara en trilogi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)