måndag 10 juli 2017

En sekund i taget (med fortsättning): Sofia Nordin

En sekund i taget (pocket)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
En sekund i taget startar med att Hedvig rusar nerför trappan i mörkret eftersom alla hon känner precis har dött, kanske till och med alla i hela staden, i hela världen. Det är en ny sorts feber som dykt upp och folk dör som flugor och en del ligger utmed vägen där hon springer. Hon kämpar för att tänka logiskt och idén om att söka sig till en bondgård dyker upp. Där tar hon hand om djuren så gott hon kan medan hon anstränger sig för att inte tänka tillbaka på det som var och hur hon hanterade sin familj när de var sjuka.

Efter En sekund i taget finns det ytterligare tre böcker - Spring så fort du kan, Som om jag vore fantastisk och Om du såg mig nu. De löper lite löst i varandra, men varje bok har en ny berättare och varje berättare har sina tankar och upplevelser att slåss med.

Tankar: Gillar den här serien! Det är en kombination av postapokalyps och uppväxtromaner. Alla berättare är i yngre tonåren och de får förhålla sig till mycket: att överleva, att leva med minnena av vem man var och vad man gjorde när livet ställdes upp och ner, att handskas med nya relationer och fundera på kärlek och om man över huvud taget hade valts av personerna man träffar eller om de bara finns där för att det inte finns någon annan kvar. Frågan ställs också om man ska minnas eller förtränga, hoppas på något mer eller bara kämpa på.

Hedvig i första boken och Ante i andra är personer jag kan känna igen mig i. Ganska ordentliga, men också ganska osäkra när det gäller andra människor och sitt eget värde. Ella i tredje boken beskrivs som impulsiv och levnadsglad, men är också manipulativ och hon söker bekräftelse genom att se hur långt andra låter henne gå - det är inte vackert och jag tycker inte om henne, boken är dock bra. I sista boken har vi Esmael som satsar allt på kärleken vilket gör att han tar otroligt många korkade (eller desperata) beslut. Tycker allt mindre om honom ju längre jag läser, han känns lite för berättigad, som att han har rätt till att få sin kärlek besvarad bara för att han anstränger sig, men serien är fortfarande bra och oavsett om jag tycker om karaktärerna eller inte så känns de väldigt äkta. Håller tummarna för fler böcker med nya personer.

Spring så fort du kan (pocket)
Bokus, adlibris
Som om jag vore fantastisk (pocket)
Bokus, adlibris
Om du såg mig nu (inbunden)
Bokus, adlibris
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)