fredag 30 juni 2017

Why Not Me? Mindy Kaling

Why Not Me? (cd-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Why Not Me? är Mindy Kalings andra bok, liksom i Is Everyone Hanging Out Without Me? så är det en samling löst hophållna essäer om hennes liv, den här gången framför allt om hennes karriär. För de som inte känner till henne så har hon bland annat arbetat med amerikanska The Office och har en egen tv-serie - The Mindy Project om en 30-årig kvinnlig indisk-amerikansk läkare på jakt efter den stora kärleken (ganska okej serie, finns på Hbo, började titta på den efter att ha lyssnat på hennes böcker).

Why Not Me? är det korta svaret på frågan om varför hon syns på tv trots att hon varken är vit, man eller smal. Hon har längre svar också som går ut på att hon arbetar hårt (i en av essäerna får man följa med under en otroligt utmattande dag) och att hon är bra.

Boken är smårolig, budskapet är lite lätt "facebook inspirational", men för den sakens skull inte fel, men jag lägger ifrån mig boken med något av ett meh. Det är lite för välcensurerat, jag känner aldrig att man egentligen får lära känna henne och det finns för många stycken som jag inte tycker om alls, som kapitlet när hon hittar på ett helt alternativt liv till sig själv, eller det där hon läser upp talet hon höll för en avgångsklass på Harvard, eller alla de personer hon skriver om som jag inte har en aning om vilka de är. Det finns såklart också stycken jag tycker om - som de som handlar om att få en ny bästis i vuxen ålder för att sedan bli bortvald igen, att tillhöra ett sororitygäng som inte förstår humor och kapitlet där hon skriver om att dejta en av presidentens anställda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)