söndag 25 juni 2017

The Borgias

The Borgias är en tv-serie som handlar om hur kardinalen Rodrigo Borgia lyckas smussla till sig påveämbetet och sedan tar till alla medel för att behålla det. Resultatet blir mutor, lönnmord och strategisk placering av hans barn som ledare över kejsargardet, som kardinal och som brud till viktiga allierade. Han har många motståndare - en del som ser sig som mer rättrådiga, andra är giriga och en del ogillar bara att det sitter en spanjor på påvetronen. Det är också storpolitik med krig mot Neapel och Frankrike och det skapar oförsonliga fiender. Mycket bygger på verkliga historiska händelser.

Tankar: Jag gillar tv-serien, den är ofta grym, ibland lite såpig och alltid vacker i miljöer om än inte karaktärer, karaktärerna är dock otroligt välspelade. Figuren jag gillar mest är den äldste sonen Cesare som är intelligent och beräknande och inte alls nöjd med faderns val att han ska vara kardinal (och kanske senare ny påve) med allt vad det innebär av frånvaro av familj och celibat. Cesare googlade jag under seriens gång och bland annat stod det att han var hänsynslös, något som jag under tittningen tolkat till lojal :) Men även de andra karaktärerna är bra. Gillar den avundsjuke och allt mer kontrollerande lillebrodern Juan, lönnmördaren Micheletto och den obevekliga Caterina Sforza som hellre dör än viker sig. Lillasystern Lucrezia tycker jag mer om i början än i slutet. Inledningsvis är hon hopplöst naiv och det är lite sorgligt att se det försvinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)