onsdag 15 mars 2017

Betrayals: Kelley Armstrong

 (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns även adlibris
Betrayals är den fjärde delen av Armstrongs Cainsville-serie och kärlekstriangeln som irriterade mig allt mer i del tre är tillbaka med full kraft. Men den här gången irriterar den mig inte, nu var den väntad och den långa tråden med Olivias seriemördande föräldrar känns ändå som att den är mer eller mindre klar så det finns plats för den något haltande kärleken och för en ny tråd med unga flickor som hittats mördade.

Olivia dras alltså mellan två män - Ricky som är en ung charmig biker (á la Bandidos) och den socialt oförmögne stjärnadvokaten Gabriel. Det som gör det här till något nytt och ganska förvirrande är dock att de alla tre är en slags reinkarnationer av tre personer med älvanknytning och att just den här kärlekshistorien spelats ut många gånger förut. Valet som Oliva kommer behöva göra har stort inflytande på hur livet för Cwn Annwn och Tylwyth Teg (två olika älvfraktioner) kommer bli - ett val på liv och död och inget hon egentligen vill behöva ta ställning till. Till det kommer då flickmorden, något som man försöker anklaga Ricky för.

Tankar: Jag vet att texten ovan är rörig, men jag kan tycka att även boken är det med flera trådar och mycket mytologi som bara förklaras en liten bit i taget, men trots det tycker jag om den! Det finns personer som är lätta att tycka om, det är humoristiskt och spännande om vartannat och jag bryr mig om hur det går för personerna. Att jag sen fortfarande inte har en helt tydlig bild av vad konsekvenserna blir av det ena eller andra valet spelar mindre roll, liksom att mycket som har med älvmytologin fortfarande känns ganska luddigt. Gillar dock hur lamiae (ännu en älvklan) och deras förändrade status genom tiderna förklaras. Ser fram emot nästa, tillika sista, delen i serien :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)