tisdag 14 februari 2017

Vasadrottningen: Karin Tegenborg Falkdalen

 (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Vasadrottningen handlar om Katarina Stenbock som blev Gustav Vasas tredje drottning när hon var sjutton år gammal, tillika styvmor till hans nio barn och åtta år senare blev änkedrottning. Det är en turbulent tid som följer när sönerna intrigerar om makten och Katarina är en av få som alla (utom hertig Karl) verkar lita på vilket ger en historia full med medlande dem emellan.

Boken ger en intressant inblick i högadligt kvinnoliv på 1500-talet, åtminstone Katarina hade mycket mer inflytande än vad jag var beredd på. Hon verkar ha varit en stridbar person, även om det uttrycks i artigt formulerade brev och följs av diplomatiska tillbakadragande för att senare ihärdigt försöka igen. Sönerna är ett kapitel för sig, tycker Erik XIV är särskilt intressant att läsa om, vad gör man när man har fått en ytterst instabil kung på tronen... Välskriven och lärorik bok, även om den inte håller en fängslad i ett järngrepp, lite för torr och korrekt för det, men det gör samtidigt att jag tror på vad jag läser.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att du har läst den nu! Jag tyckte verkligen om den och kunde riktigt känna hur det var att bo i de där dragiga slotten, ängslas över alla intriger, rida långa vägar för att ta sig i säkerhet, fundera över vettiga formuleringar i viktiga brev, äta överdådiga middagar som avslutas med knivslagsmål och allt annat som beskrivs. För att vara en faktabok lockade den fram många syner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste den i december, men ligger långt efter med mina inlägg... Visst fanns det saker som fick en att fundera på livet då, jag fastnade för de pälsfodrade klänningarna - vad tungt det måste ha varit, men vad skönt i stora stenslott. Läste någon som jämförde med tudortiden, man skulle kunna göra en ruggigt bra tv-serie med de här ingredienserna, som maktkampen mellan alla bröder.

      Radera
  2. Svar
    1. Det var en intressant bok, alltid kul att lära sig saker (och svenskt 1500-tal är inte min starka sida).

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)