torsdag 16 februari 2017

Böcker jorden runt

Efter att ha tittat på Sara Pepparkakas FN-utmaning i flera år har jag till slut bestämt mig för att göra en egen :) Har skapat en flik där jag skriver ner en titel/land och långsamt men säkert (mitt blygsamma mål är fyra nya länder i år) hoppas jag kunna utöka antalet även om jag inte räknar med att någonsin kunna fylla listan (det finns länder i den som jag inte visste existerade, än mindre vet jag var de finns). Just nu så är det många fler olästa än lästa och det lär väl förbli så i ganska många år framöver. Har jag skrivit om boken länkar jag till inlägget. Hittills har jag läst böcker från 50 av 198 länder.

AfghanistanFlyga drake av Khaled Hosseini
Albanien
Algeriet
Andorra
Angola
Antigua och Barbuda
Argentina
Armenien
AustralienJellicoe Road av Melina Marchetta
Azerbajdzjan

Bahamas
Bahrain
Bangladesh
Barbados
Belgien
Belize
Benin
Bhutan
Bolivia
Bosnien Hercegovina
Botswana
BrasilienAlkemisten av Paulo Cohelo
Brunei
Bulgarien
Burkina Faso
Burundi

Centralafrikanska Republiken
ChileInés min själs älskade av Isabel Allende
Colombia
Costa Rica
Cypern

DanmarkKronprinsessan av Hanne-Vibeke Holst
Djibouti
Dominica
Dominikanska Republiken

Ecuador
EgyptenYacoubians hus av Alaa al-Aswany
Ekvatorialguinea
El Salvador
Elfenbenskusten
EritreaFarväl Eritrea av Samuel Brhane
Estland
Etiopien

Fijiöarna
Filippinerna
FinlandAsfaltsänglar av Johanna Holmström
FrankrikeTillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda
Förenade Arabemiraten

Gabon
Gambia
Georgien
GhanaFörändringar, en kärlekshistoria av Ama Ata Aidoo
GreklandDe sju timmarna i paradiset av Theodor Kallifatides
Grenada
Guatemala
Guinea
Guinea-Bissau
Guyana

Haiti
Honduras

IndienLast Man in Tower av Aravind Adiga
Indonesien
IrakRegnet luktar inte här av Duraid Al-Khamisi
IranPersepolis av Marjane Satrapi
IrlandEn oväntad semester av Marian Keyes
IslandDet tredje tecknet av Yrsa Sigurdadóttir
IsraelPå flykt av Uri Orlev
ItalienMy Brilliant Friend av Elena Ferrante

Jamaica
JapanNorwegian Wood av Haruki Murakami
Jemen
Jordanien

Kambodja
Kamerun
KanadaCity of the Lost av Kelley Armstrong
Kap Verde
Kazakstan
Kenya
KinaEn röd hjältinnas död av Qiu Xiaolong
Kirgizistan
Kiribati
Komorerna
Kongo-Kinhasa
Kongo-Brazzaville
Kosovo
Kroatien
Kuba
Kuwait

Laos
Lesotho
Lettland
Libanon
Liberia
Libyen
Liechtenstein
Litauen
Luxemburg

Madagaskar
Makedonien
Malawi
MalaysiaRismodern av Rani Manicka
Maldiverna
Mali
Malta
Marocko: Fånge i öknen av Malika Oufkir
Marshallöarna
Mauretanien
Mauritius
MexikoEn bön för de stulna av Jennifer Clement
Mikronesien
Mocambique
Moldavien
Monaco
Mongoliet
Montenegro
Myanmar

Namibia
Nauro
NederländernaAnne Franks dagbok av Anne Frank
Nepal
Nicaragua
Niger
NigeriaAlla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie
Nordkorea: Nordkorea - Nio år på flykt från helvetet av Eunsun Kim
NorgeBlind gudinna av Anne Holt
Nya ZeelandSynligt lärande för lärare av John Hattie

Oman

PalestinaMorgon i Jenin av Susan Abulhawa
PakistanJag är Malala av Malala Yousafzai
Palau
Panama
Papua Nya Guinea
Paraguay
Peru
PolenQuo Vadis av Henryk Sienkiewicz
PortugalBlindheten av José Saramago

Qatar

Rumänien
Rwanda
RysslandMetro 2033 av Dmitrij Gluchovskij

Saint Kitts och Nevis
Saint Lucia
Saint Vincent och Grenadinerna
Salomonöarna
Samoa
San Marino
São Tomé och Príncipe
Saudiarabien: Flickorna från Riyadh av Rajaa Alsanea
SchweizDen vita massajen av Corinne Hofmann
Senegal
Serbien
Seychellerna
Sierra Leone
Singapore
Slovakien
Slovenien
SomaliaThe Orchard of Lost Souls av Nadifa Mohamed
SpanienVindens skugga av Carlos Ruiz Zafon
Sri Lanka
StorbritannienAlice och flugan av James Rice
Sudan
Surinam
SverigeVad gör man inte av Maja Hjertzell
Swaziland
SydafrikaTsotsi av Athol Fugard
SydkoreaHönan som drömde om att flyga av Sun-Mi Hwang
Sydsudan
Syrien

Tadzjikistan
Taiwan
TanzaniaBränd jord av Elieshi Lema
Tchad
Thailand
TjeckienDen tappre soldaten Svejk av Jaroslav Hasek
Togo
Tonga
Trinidad och Tobago
Tunisien
TurkietThe Bastard of Istanbul av Elif Shafak
Turkmenistan
Tuvalu
TysklandParfymen av Patrick Süskind

Uganda
Ukraina
UngernMannen utan öde av Imre Kertész
UsaBlind Decent av Nevada Barr
Uruguay
Uzbekistan

Vanuatu
Vatikanstaten
Venezuela
VietnamRu av Kim Thúy
Vitryssland
Västsahara

Zambia
Zimbabwe

ÖsterrikeSveket av Ursula Poznanski
Östtimor

2 kommentarer:

  1. Mycket ambitiöst, måste jag säga! En del länder lär du få svårt att hitta litteratur ifrån - möjligen översatt till engelska eller franska, men antagligen inte till svenska. Men ändå: själva idén är god, för man lär sig antagligen mycket om olika kulturer genom att resa jorden runt på detta vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engelska är inget problem, franska kan jag inte alls :) Men jag tror inte att jag någonsin kommer att fylla hela listan, men halvvägs kanske? Om några år? Om inte så kommer jag ändå ha gjort en hel del nya bekantskaper så jag kan ju inte förlora :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)