torsdag 3 november 2016

Three Wishes: Liane Moriarty

Three Wishes (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatt till svenska
Three Wishes handlar om trillingarna Lyn, Cat och Gemma och startar när de firar sin 34:e födelsedag, en kväll som slutar med att en av trillingarna spetsar en av de andras gravida mage med en gaffel. Därefter görs nedslag i händelserna som ledde upp till det hela. Det blir en historia om otrohet, ofrivillig barnlöshet, styvbarn, livspussel och misshandel, men också mycket syskonkärlek. De tre systrarna turas om som berättare och man får också se dem utifrån, när personer som träffat på dem ger en ögonblicksbild av något skeende.

Tankar: Trevlig bok, jag gillar speciellt greppet där utomstående ger sin bild av trion, det förtydligar ibland systrarnas egen berättelse. Fastän det finns allvarliga teman i boken (och har man läst fler böcker av henne märker man att de återkommer) är det lättsam läsning och ofta ganska roligt. Det är inte min favorit av Moriarty, men den är bra nog :)

4 kommentarer:

  1. Det här är en författare som jag är jättenyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon rekommenderas varmt, tycker om hennes böcker :)

      Radera
  2. Blev helt chockad när jag läste det där med gaffeln! Det var ju riktigt brutalt! 0_0
    Men kul att den var bra. :) Kul med en bok om trillingar. Det känns ovanligt. Och jag gilla böcker där perspektivet skiftar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man (jag?) fick en väldigt tydlig bild av hur det såg ut :) Tycker Moriarty skriver bra böcker överlag, lite feel-goodaktigt, men inte genomsött.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)