onsdag 16 november 2016

Poldarksagan - slutet: Winston Graham

Stranger From The Sea (e-bok)
Bok 8, bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
De sista fem böckerna i Poldarksagan läste jag rygg i rygg utan att ta mig att tid att skriva emellan och nu efteråt har jag lite svårt att avgöra vad som hör till vilken bok, därför får det bli ett gemensamt inlägg för dem.

Tio år har gått mellan bok sju och The Stranger from the Sea och handlingen flyttar in på 1800-talet. De gamla huvudpersonerna (Ross, Demelza och Warleggan) får dela uppmärksamheten med sina nästan vuxna barn vilket bland annat gör att det blir helt nya romanser att följa. Genom framför allt Jeremy får man också se en hel del (ärligt talat väl mycket, han är en äkta nörd) av ångmaskinernas utveckling och efter en del ångest på grund av en mindre lyckad kärlekshistoria följer man honom också in i kriget mot Napoleon. En ny huvudperson blir också figuren som nämns i titeln - främlingen från havet, Stephen Carrington, som snabbt lyckas nästla sig in i familjelivet trots att det finns en hel del oklarheter i historien han berättar. Jag får lite magont av honom, känns sällan som att han bådar gott.

The Miller's Dance (häftad)
Dessvärre skrivs andra karaktärer nästan ut ur handlingen för att släppa in de nya, och jag saknar Sam, Drake och Jud och det perspektiv av arbetarklassen man fick från dem. Vill ha mer än att de bara nämns efter ett brev eller så. De ersätts visserligen till viss del av bland annat Music och Kate, men det blir inte riktigt samma sak för mig.

Att jag läser fem tegelstenar på raken pekar väl mot att jag tycker om böckerna ändå :) men de blir lite väl detaljrika emellanåt och det är lite såpa över handlingen. Det gör inte så mycket. Får dessutom lära mig en massa om vad som händer i början av 1800-talet: napoleonkrig, gruvindustri, nytt mode, galne kung George och psykiatrins första steg. Om inte Graham avlidit hade det nog kunnat bli fler böcker...


The Loving Cup (häftad)
The Twisted Sword (häftad)
Bella Poldark (häftad)
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)