fredag 25 november 2016

Bästa: förintelseskildringen!

 (pocket)
Bild lånad från bokus
I veckans bästa-utmaning efterfrågas den bästa skildringen av förintelsen och för mig är valet lätt. Ninas resa av Lena Einhorn är den mest gripande skildringen jag läst. Lena skriver om sin mamma och hennes upplevelser och uppväxt i ghettot i Warzawa. Berättelsen börjar lite innan andra världskriget och slutar lite efter. Den personliga berättelsen stöds av faktauppgifter och textutdrag och tillsammans blir det hela förskräckande tydligt och får mig att förstå omfattningen på ett sätt som få andra verk gjort.

Värda att nämnas är också MajGull Axelssons Jag heter inte Miriam och filmen Schindlers List.

18 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket intressant tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett rent nöje att kunna tipsa om en så bra bok :)

      Radera
  2. Svar
    1. Filmen har jag inte sett, borde kanske göra det...

      Radera
  3. Bra bok och film. Tydligen skrev Einhorn boken eftersom hon inte hittade finansiärer till filmen. De dök väl upp när boken fick sådan uppmärksamhet som den fick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett filmen, men borde kanske försöka få tag i den?

      Radera
  4. Mycket bra bok, filmen har jag inte sett. Det måste åtgärdas.

    SvaraRadera
  5. Ninas resa har jag väntandes i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att du kommer att bli besviken :)

      Radera
  6. Tack för påminnelsen! :) Ninas resa ville jag ju läsa, lägger på minnet återigen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du kommer ihåg den, den är fantastisk.

      Radera
  7. Jag heter inte Mirjam har jag på läsplattan och Schindler´s List står i filmhyllan så dessa skall läsas och ses framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle vilja säga mycket nöje, men det är nog fel uttryck...

      Radera
  8. Den här har jag inte läst. Ett tag kändes det som att ALLT jag läste handlade om Förintelsen och världskrigets fasor, så jag var tvungen att begränsa mig lite för att orka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan lätt bli för mycket, tror begränsning är bra.

      Radera
  9. Ninas resa låter som en riktigt läsvärd skildring. Den hamnar på läslistan. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är suverän, en bok jag gärna tipsar om :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)