tisdag 11 oktober 2016

Tematrio: Alternativt nobelpris

I veckans tematrio är Lyrans utmaning att dela ut ett alternativt nobelpris i tre kategorier med anledning av att årets nobelpris presenteras i veckan. Här kommer mina pristagare, komplett med motiveringar.

I kategorin levande barnboksförfattare går priset till Sven Nordquist för hans briljanta kärleksskildring mellan gubbe och katt som båda finns där för varandra i vått och torrt. Uppmärksammas ska också hans illustrationer där man lätt försjunker i detaljer och upptäcker nya saker vid varje läsning.

I kategorin svensk levande författare går priset till Sara Lövestam som trots att jag bara läst två böcker av henne övertygat mig om att hon är oförmögen att skriva en bok jag inte kommer att tycka om. Fina karaktärer och ett lekfullt, vackert språk bidrar till min stora förtröstan.

Slutligen, i kategorin levande nordisk författare går priset till Peter Hoeg som utforskar alternerande genrer och miljöer med strålande och tankeväckande resultat och där handlingen ofta är andlöst spännande.

6 kommentarer:

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)