torsdag 13 oktober 2016

Nobelpriset 2016?

Bildresultat för bob dylan
Bild lånad från bznews
Är lite skeptisk inför nyheten om att Bob Dylan får årets nobelpris. Jag har aldrig riktigt lyssnat på honom, men när kollegan kom in och meddelade nyheten trodde jag att han skämtade, sedan googlade jag medan kollegan sade att han redan varit inne på flera sidor för att se om det verkligen var sant. Det känns inte som en reaktion man borde ha när man får reda på en nobelpristagare...

Det finns säkert fördelar, som att priset tilltalar fler än bara en liten invigd krets. Och jag tycker det är bra att det inte behöver vara svårtillgängliga texter som belönas och att låttexter kan vara en form av lyrik är väl odiskutabelt. Ändå tycker jag det är synd att det är just en av rockens ikoner som får priset, han har redan fått så mycket annat, och det finns så många författare som är värda att bli uppmärksammade.

4 kommentarer:

  1. Jag tittade på tillkännagivandet. Efter att ha plockat upp hakan, som befann sig någonstans vid knäna, så utbrast jag högljutt: "what the fuck?" Det får sammanfatta mina känslor om det hela. Eller, jag håller med dig om det där med att rockikon får priset, som redan fått så mycket annat, och författare som är värda att uppmärksammas blir förbisedda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hade lite hoppats på att det skulle bli två kvinnor i rad, bara för att visa att de vågade. Hade blivit överlycklig om Margaret Atwood fått det (det är väl den enda författaren av de som brukar nämnas som jag läser...).

      Radera
  2. Jag blev också lite förvånad. Det var så oväntat. Samtidigt så är ju hans texter väldigt bra. Men förstår vad du menar. Det finns verkligen många underskattade bra författare som skulle höjas ännu mer av nobel pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju aldrig riktigt lyssnat på vare sig hans musik eller texter ordentligt, han kanske är en gudabenådad skribent, men jag hade som sagt hellre sett en mer renodlad författare som mottagare.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)