onsdag 19 oktober 2016

Kraften: Siri Pettersen

Kraften (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
Kraften är den tredje och sista delen i Pettersens fantasyserie om Hirka och Rime. Hirka färdas nu till en tredje värld, Dreysil, landet som hennes biologiske far härstammar ifrån. Inte heller här känner hon sig hemma, det är ett kallt och ogästvänligt land, med en mestadels ogästvänlig befolkning som föraktar svaghet. Hirka ses med misstänksamhet och befolkningen är helt inställd på krig mot Ymslandet där hon vuxit upp. Under tiden "härdar" man Hirka och planerar hennes äktenskap med en son ur en av de ledande släkterna. I Ymslandet väntar Rime, som med en korpnäbb i halsen är i hennes fars våld.

Tankar: Den här serien har ett magnifikt världsbygge i både Ymslandet och Dreysil, och jag gillar också den ganska hopplösa skildringen av människornas döende värld. Hirka och Rime är karaktärer jag gillar och bifigurerna är väl tecknade, särskilt tycker jag om Eirik, ledaren i Korphem.

Kraften är en bra bok, men den fångar mig inte lika totalt som Odinsbarn och Röta och jag har svårt att sätta fingret på varför. Till viss del tror jag att det är att det blev ett så långt uppehåll innan trean kom ut, men lite också att jag vill ha mer av Rime, fast utan alla dessa trista rådsbestyr, och att hela Hirkas plan blev så väldigt lång och komplicerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)