torsdag 20 oktober 2016

En mörderska bland oss: Hannah Kent

En mörderska bland oss (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
En mörderska bland oss är en roman om Agnes Magnúsdóttir som var den sista kvinnan som dömdes till dödsstraff på Island. När boken börjar har hon större delen av vintern suttit isolerad i ett skjul och behandlats värre än en folkilsken hund, men nu ska hon utackorderas för att spara pengar. Det blir bonden på Kornsá som motvilligt tvingas ta emot henne, för trots gratis arbetskraft så är man inte pigg på att dela hus med en dömd mördare.

Så småningom förbättras relationen med åtminstone modern och yngsta dottern i hushållet och genom Agnes samtal med en ung pastorsadjunkt tar de del av hennes liv och vad som ledde till att hon kanske (svaret får man aldrig riktigt och det spelar heller ingen större roll) var delaktig i två mord.

Tankar: En kompetent bok om en intressant tid. Det är ett ogästvänligt och kargt landskap med hunger, kyla och smuts som skildras. Häradshövdingen och kyrkan styr och det finns en småortsmentalitet i byarna - befolkningen håller koll på varandra. Majoriteten av människorna sliter för att överleva och en stor andel av dem är utlämnade på nåder till sina husbönders nycker, som t.ex. bestämmer om de ska få lov att gifta sig. Fakta från domstolsutdrag och liknande blandas med romanformen.

För mig faller den dock i "intressant, men-facket". För trots att det är en ny miljö och ny kultur för mig så faller jag inte. Jag tycker aldrig riktigt om vare sig Agnes eller de andra större karaktärerna och jag tycker också att det blir ganska segt. Vet att det finns många läsare som inte håller med, men jag fängslades aldrig.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Men det kan bero på att jag lyssnade på den, på engelska, och att det var en väldigt bra uppläsare. Jag tror att den gör sig väldigt bra som ljudbok, om man uppskattar det långsamma tempot. Uppläsningen gav en helt annat känsla än om man hade läst den själv. Det blev mer intensivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att du har rätt i att den gör sig som ljudbok, men jag får lite ofrivilliga rysningar vid tanken på en seg bok i långsamt uppläsartempo. Men det finns ju fantastiska uppläsare där ute, så du kan ha rätt :)

      Radera
  2. Historiska böcker är inget för mig, men jag gillade den här. Relationen mellan fånge/fångvaktare, själ/själavårdare och framförallt Island. Det är en magisk ö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att den kan bli omtyckt. Kanske förväntade jag mig för mycket, trodde den skulle passa mig som hand i handske...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)