lördag 22 oktober 2016

A Superior Death: Nevada Barr

Superior Death (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
och översatt till svenska
A Superior Death är den andra boken om parkvakten Anna Pigeon. Hon har bytt arbetsplats efter händelserna i förra boken och tillbringar nu sina dagar i ett ofta kyligt, dimmigt och blåsigt Lake Superior. Vid ett av sjöns många vrak/sightseeingmål för dykare hittas en dag ett extra lik (som alltså inte funnits där i årtionden) och Anna börjar undersöka saker som kanske kan leda henne till mördaren. Dessutom sprids rykten om att det finns en kannibal bland de anställda.

Tankar: En bra bok. Miljöskildringarna är liksom i första boken riktigt bra, men trots att jag har svårt för värme hade jag valt nationalparken i öknen framför den här... Anna är en huvudperson som är lätt att tycka om trots, eller kanske tack vare, hennes kantighet. Hon är inte en person som alltid sätter på en glad min. Hon har också en befriande nykter syn på sex för att vara en amerikansk huvudperson.

Också i den här boken blev jag lite arg när jag läser - det är mycket byråkrati och manschauvinism i parkvaktarjobbet och jag vet inte hur lockande min gamla barndomsdröm om att arbeta som skogvaktare (vet inte var jag fick det ifrån?) är längre.

Fallet är invecklat med många sidospår som leder tankarna lite varstans, och när boken är slut har jag haft ganska många misstänkta. Det blir smått spännande ibland och så finns det dessutom en fruktansvärt klaustrofobiskt skildrad dykincident. Barr är bra på att skriva om smärta, adrenalin och panik. Det enda jag störde mig på är egentligen *spoiler* "tillfälligheten" med systerns klient.

Bildresultat för isle royale wreckage america lake superior
Bild av vrak i Superior Lake,
lånad härifrån
   Det som lyfter boken lite extra är den stillsamma humorn.    Här kommer ett utdrag som fick mig att le.

The lodge was there, along with the Visitors' Center, the 
boat rental concession, and a clapboard windowless hall where National Park Service  naturalists liked to shut the tourists away from moose and fox and thimbleberry, from rain and mosquitoes and show them slides of Nature.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)