fredag 1 juli 2016

Läsmånad: juni-2016

Att jag har en lätt manisk sida kom fram ganska tydligt den här månaden. Jag fyller ju i statistiken över lästa böcker fortlöpande under månaden och ibland (men inte så ofta) märker jag runt halvtid att det finns ett mönster, som Oh, bara kvinnliga författare hittills eller Oh, inte en enda amerikan hittills, eller som den här månaden: Oh, jag snittar på en bok om dan hittills. Sedan blir nästa tanke ofelbart Vore det inte kul om det kunde fortsätta så? Och eftersom jag för det mesta bestämmer helt själv vad jag ska läsa så brukar det bli så. Med en bok om dan som riktmärke så kom ju semestern som ett brev på posten. Nu blev det dessutom en bok extra för när jag förde in bok 30 i statistiken igår morse var jag bara 300 sidor från 10.000, och vore det inte trevligt om jag kunde komma dit? Så, en himla massa lästa böcker alltså.

Favoriterna den här månaden var två dystopier, härliga trilogin av Poznanski med Sveket som första bok och underbara Athena av Söderberg där jag retligt nog inte kan hitta någon information om uppföljare. Bara att hålla tummarna, för historien är inte slut. Pride and Prejudice kommer också in på favoritlistan, mycket på grund av Rosamund Pike som kan vara den bästa uppläsare jag någonsin lyssnat på (och jag har hört Stephen Fry läsa Harry Potter!). Slutligen den suveräna deckarserien Chet and Bernie (t.ex. To Fetch a Thief), där berättaren är hunden Chet. Suveränt rolig!

Besvikelserna finns de med, den största är The Hero of Ages som är en besvikelse i ordets rätta bemärkelse, väntade mig så mycket av den här serien och jisses vad segt det blev. Stargirl var inte heller en favorit, tyckte till slut ganska illa om huvudpersonen. Ytterligare en huvudperson som får en att vilja slå något hårt i huvudet på den är Aurora Teagarden. Inte från början, men i sjätte boken, A Fool and his Honey, tycker hon så synd om sig själv att jag inte lyckas tycka synd om henne alls. Slutligen var Descendents, the Isle of the Lost ganska underväldigande. Handlar om barnen till Disneys mindre välvilliga karaktärer, men försöket att ge dem ett mörkt skimmer var alldeles för ansträngt för min del.

Har blivit en del tv också, blev helt uppslukad (som alla andra?) av de två sista avsnitten av Game of Thrones och har börjat se två nya serier - The Family och Casual. Helt olika, men välgjorda och svåra att slita sig ifrån. I filmväg så är Grease - Live! utropstecknet. Så himla bra!

Statistik:
Lästa sidor: 10.016                               Lästa böcker: 31 (9 ljud, 2 non-fic, 2 barn, 1 grafisk)
Böcker på svenska: 9, engelska: 22     Böcker av kvinnor: 24, män: 7, kombo: 0
Nya författare för mig: 9                        Antal länder: 6
Del av serie: 23 (6 påbörjade, 6 avslutade/up to date och 2 uppgivna)
18 böcker av amerikanska författare
4 böcker av svenska författare
3 böcker av brittiska författare
3 böcker av en österrikisk författare
2 böcker av australiska författare
1 bok av en norsk författare

Utmaningar:  
The Reading Challenge: 4 (42/50)
Läs böcker från fyra nya länder: 0 (5/4)
Skriv om böckerna inom en vecka efter att du har läst dem: Har inte gått bra alls.

Böcker:
117.     Night Shift - Charlaine Harris  3/5
116.     En mörderska bland oss - Hannah Kent  3-/5
115.     Pride and Prejudice - Jane Austen  (ljudbok)  4/5  *månadsfavorit*
114.     Slutet - Ursula Poznanski  4/5
113.     Poppy Done to Death - Charlaine Harris  (ljudbok)  3/5
112.     Last Scene Alive - Charlaine Harris  (ljudbok)  3/5
111.     Sammansvärjningen - Ursula Poznanski  4/5
110.     Sveket - Ursula Poznanski  4/5  *månadsfavorit*
109.     De förklädda flickorna i Kabul - Jenny Nordberg  (non-fic)  4/5
108.     Kraften - Siri Pettersen  3/5
107.     A Fool and His Honey - Charlaine Harris  (ljudbok)  3-/5  -månadsbesvikelse-
106.     Descendents: The Isle of the Lost - Melissa de la Cruz  3-/5  -månadsbesvikelse-
105.     Dead Over Heels - Charlaine Harris  (ljudbok)  3+/5
104.     The Julius House - Charlaine Harris  (ljudbok)  4/5
103.     Three Bedrooms, One Corpse - Charlaine Harris  (ljudbok)  4-/5
102.     A Bone to Pick  - Charlaine Harris  4/5
101.    The Immortal Life of Henrietta Lacks - Rebecca Skloot  (nonfic, biografi)  3+/5
100.    Real Murders - Charlaine Harris  (ljudbok)  4/5
99.      Det brinner - Laura Trenter  (barn)  4/5
98.      To Fetch a Thief - Spencer Quinn  4/5  *månadsfavorit*
97.      The Hero of Ages - Brandon Sanderson (ljudbok)  2/5  -månadsbesvikelse-
96.      Vampire Academy - Richelle Mead  3/5
95.      What Alice Forgot - Liane Moriarty  4/5
94.      Hej hej vardag - Louise Winblad  (grafisk)  4/5
93.      Last Day in Limbo - Peter O'Donnell  4/5
92.      Sleight of Paw - Sofie Kelly  3/5
91.      Stargirl - Jerry Spinelli  3/5  -månadsbesvikelse-
90.      The Ice Dragon - George R.R. Martin (barn)  3/5
89.      Athena - Marta Söderberg  4/5  *månadsfavorit*
88.      Jeremy Poldark - Winston Graham  4/5
87.      Thereby Hangs A Tail - Spencer Quinn  4/5

Film: 
X-Men: Apocalypse, bio. Inte den bästa i gänget. Ganska rörig och ologisk. Har dessutom svårt för när superkrafter blir så enormt omfattande att hela jorden kan ödeläggas på ett par minuter.
Lady Chatterleys älskare, svt. Okej film, känslostarkt och med bra skådisar. Läste boken för sisådär 20 år sen och den lämnade inget bestående intryck så filmen var en glad överraskning.
Pitch Perfect, tv 3. Totalt förutsägbar film om en daterad acapellagrupp som får nytt blod och vinner viktigaste tävlingen. Suck.
Grease - Live!, svt. Wow, bara wow! De har gjort om filmen till musikal och lyckats få med allt.
Austenland, dvd. Småtrevlig, men har svårt för när de gör karaktärer så överdrivna som miss Charming (Jennifer Coolidge - det känns förresten som att hon alltid spelar samma roll, bara i olika filmer).

Tv: 
Game of Thrones, säsong 6, Hbo. Så bra! Tjejerna rules den här säsongen, både i och bortom Westeros, till och med Tyrion bleknar i jämförelse :) Fick nästan magsår under striden mellan Snow och Bolton... Lovande final också, ser fram emot lite mer samspel huvudrollerna emellan nästa säsong.
Casual, säsong 1, Hbo. Gillar den här, om nyseparerad psykolog som flyttar in hos deprimerad bror som försöker få henne att ge sig ut i datinglivet igen.
Selfridges, svt. Avslutades lite sorgligare än jag förväntat mig, bra- tyckte länge att den var för glättig.
Dexter, säsong 1, Hbo. Om socialt missanpassad seriemördare som väljer sina offer bland dem som förtjänar det. Över hela säsongen brottas polisavdelningen han tillhör dessutom med att lösa isbilsmorden, mord som blinkar till saker i Dexters förflutna, vissa av dem helt förträngda.
The Family, kanal 5. Tonårskille som rövades bort för 10 år sen kommer hem till en trasig familj. Men är det verkligen deras son som kommit hem? Ganska otäck historia.

6 kommentarer:

  1. En bok om dagen? Hur är det fysiskt möjligt? Själv ser jag det som en enorm bedrift om jag lyckas hålla mig vaken och läsa 30 min varje kväll... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, knepet är att läsa innan man går och lägger sig :)

      Radera
  2. Jösses, blir så imponerad. Fattar inte hur man hinner läsa så många böcker på en månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är annat som får stå tillbaka. Städning och sådant trist :)

      Radera
  3. Som alltid, så är jag sjukt imponerad av hur mycket du läser :) Jag satt också och tittade på Grease - Live! Den är riktigt bra. Sedan är jag ju svag för Aaron Tveit, som spelade Danny, eftersom han har så bra röst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var en ny bekantskap för mig, men du har rätt - grym röst!

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)