onsdag 6 april 2016

Angelfall: Susan Ee

Angelfall
Bild lånad från adlibris,
finns även bokus
och översatt till svenska
Angelfall startar i ett bostadsområde i Californien sex veckor efter att änglarna först visade sig på jorden igen. Dessvärre är det inga skyddsänglar vi läser om, de här är kalla, nedlåtande och krigiska och lämnar raserade städer och döda kroppar efter sig. Under nattetid håller man sig inna av rädsla för de bevingade soldaterna och dagtid har olika gäng börjat fightas om kontrollen i bostadsområdet så sjuttonåriga Penryn bestämmer att det bästa hon och hennes lilla familj (en rullstolsbunden lillasyster och en schizofren mamma) kan göra är att ta sig till skogarna där det förhoppningsvis är tryggare. På väg dit råkar de ramla in i en intern uppgörelse mellan en handfull änglar. När änglarna beger sig av tar de hennes lillasyster med sig, så Penryn tar den skadade ängeln de lämnat kvar för att pressa honom på information om hur systern kan räddas. Det blir en allians utan tillit och vägen till änglarnas bas är full av livshotande situationer.

Tankar: Gillar!
En intressant tolkning av änglar, där jag gillar inblickarna man får i deras inre politik med motsättningar och röstfiske. Deras väldigt nedlåtande syn på människosläktet är inte smickrande, men det löper i linje med hur de framställs. Gillar också att det inte är självklart för dem att tro på gud och *spoiler* att de egentligen inte vet varför de är på jorden och vad de ska göra där. Jag gillar också de halvkvävda syftningarna på att det finns en gemensam historia bland änglar och människor.

Penryn är en ovanligt kapabel tjej, men det byggs upp så väl i form av hennes problematiska familjedynamik och uppväxt att det känns helt trovärdigt. Mamman med sin samtal med varelser ingen annan kan se är en ovanlig, men strålande karaktär. Jag faller inte riktigt för Raffe (ängeln Penryn plockar upp), men ordväxlingarna dem emellan är i riktigt bra, får mig ofta att le mitt ibland allt elände. Beskrivningarna är suveräna, jag kan se miljöerna framför mig - både skogen, de förstörda städerna och, dessvärre, kan jag också se experimenten som görs...

4 kommentarer:

  1. Låter riktigt intressant. Jag gillar när böcker använder kända varelser, som änglar, och sen gör sin egen twist på dem. :) Ska absolut kolla upp denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra. Och efter vad jag läst så ska fortsättningen vara ännu bättre :D

      Radera
  2. Den här börjar jag bli alltmer nyfiken på :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)