onsdag 10 februari 2016

The Guest Cat: Takashi Hiraide

The Guest Cat
Bild lånad från adlibris,
finns också på bokus
och svenska
The Guest Cat var inte precis vad jag hade väntat mig. Berättaren är en kille i 30-årsåldern som bor i ett litet hus tillsammans med sin fru. Grannen skaffar katt (eller tar väl snarast hand om en gatukatt) och den kommer sedan på flitiga besök till paret som blir lätt förtrollade av den.

Dessvärre så föll jag aldrig riktigt för de få anekdoterna som samsades med långrandiga beskrivningar av huset, husets planlösning, husets fönster och hur ljuset föll in genom fönstren in i huset. En trädgård och trollsländan i den beskrevs också väldigt noggrannt och det var långt ifrån fängslande.

Så dör katten, paret måste flytta (av en helt annan anledning), men vill inte flytta längre än att de kan se trädgården där haft så mycket glädje av katten. Skulle tro att det finns de som kallar beskrivningarna för vackra och poetiska istället för långrandiga, men det här var inte en bok för mig.

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa ditt inlägg. jag har varit nyfiken på denna bok. Synd att den var lite seg. Får se om jag plockar upp den. Samtidigt så gillar jag ofta långa beskrivningar i böcker men om de är helt poänglösa för handlingen så är det ju inte bra. Får se hur jag gör :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poänglösa för handlingen vet jag inte, problemet var väl mest att det inte var så mycket handling alls... Men visst, gillar du ingående beskrivningar så är den ju värd ett försök :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)