tisdag 9 februari 2016

Made to be Broken: Kelley Armstrong

Made to be Broken
Bild lånad från adlibris,
finns även bokus
Made to be Broken är den andra delen om yrkesmördaren Nadia Stafford, men den här gången är det den lagliga delen av hennes liv som orsakar bekymmer. Tonåriga mamman Sammi som är anställd på Nadias camping slutar en dag att komma till jobbet. I den lilla staden tror alla att hon stuckit med sin bebis och bekymrar sig inte för det eftersom man satt henne i kategorin flickor som är "made to be broken", man "vet" alltså att hennes liv är förutbestämt att gå rakt ner i rännstenen. Nadia som brottas med samvetskval efter sin kusins död, en kusin som var lik Sammi och som hon skulle ha tagit hand om, börjar titta närmare på vad som hänt - lite som botgöring. Spåren verkar tyda på att ett proffs ligger bakom försvinnandet.

Tankar: En bra bok, men jag blev ändå lite besviken. Den är lite för mycket vanlig deckare och för lite yrkesmördarverksamhet för min smak. Irriterar mig också på att Nadia har väldigt svårt att behålla kylan på flera ställen, fallet blir lite för personligt och får henne att göra ganska klumpiga misstag flera gånger vilket inte riktigt går ihop när hon annars beskrivs som så himla duktig på sitt jobb. Dessutom känns boken lite lång, den hade nog tjänat på att kortas med en femtio sidor. Det är ändå självklart att jag ska läsa tredje och sista delen, det goda överväger med råge det jag stör mig på.

2 kommentarer:

  1. Annorlunda upplägg med en kvinnlig yrkesmördare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och bitvis en ganska kylig sådan. Gillar det :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)