måndag 1 februari 2016

Läsmånad: januari-2016

Läsåret började bra med en fempoängare, Aldrig ensamma, som första bok. Svensk dystopi med nya scenarion och karaktärer man känner med. Ytterligare en femma delade jag ut till Big Little Lies, en bok jag bar runt på även på jobbet för att fånga alla läschanser. Händer inte så ofta. Rolig bok med allvarliga trådar och där man från början vet att någon kommer att dö, men inte vem...

Jag läste som vanligt många böcker ur serier, därav två hela trilogier. Välskrivna fantasyn The Grisha Trilogy, med ryska drag och genomtänkt världsbygge och dystopiska Legendtrilogin som utöver en spännande och omväxlande framtidsskildring också hade en del saker som störde mig ganska mycket i form av naturvetenskapliga otroligheter. Ändå föredrar jag den sistnämnda med råge på grund av mer aktion och mindre grubbel.

Besvikelserna är i form av en feel-good, Sonjas sista vilja, börjar tro att det inte riktigt är min genre, har svårt för när precis allt löser sig till det bästa. The Guest Cat - en poetisk, men tråkig bok om ett hus, en katt och sorg, samt andra delen om Percy Jackson, The Sea Monster. Blev för mycket äventyr som klarades alldeles för lätt...

En hel del tv har det också blivit, har varit en bra period på svt med tre historiska dramer. Tyska Weissensee och Deuschtland 83 och brittiska Mapp och Lucia. Bäst av allt var nog dvd-boxen med House of Cards - lite ruskigt hur fort man kan titta på tre säsonger egentligen...

Statistik:
Lästa sidor: 6063                                         Lästa böcker: 17 (1 ljud, 1 grafisk), 2 noveller
Böcker på svenska: 2, engelska: 15            Böcker skrivna av kvinnor: 13, män: 4
Nya författare för mig: 8                               Antal länder: 5
Del av serie: 12 (4 påbörjad och 4 avslutade/up to date)
11 böcker av amerikanska författare
2 böcker av kanadensiska författare
2 böcker av svenska författare
1 bok av en australisk författare
1 bok av en japansk författare

Utmaningar:  
The Reading Challenge: 16 (16/50)
Läs böcker från fyra nya länder: (0/4)
Skriv om böckerna inom en vecka efter att du har läst dem: japp

Böcker:
17.     Ruin and Rising - Leigh Bardugo  3-/5
N.      Life Before Legend - Marie Lu (2 noveller) 3-/5
16.     Champion - Marie Lu  4/5
15.     Prodigy - Marie Lu  4/5
14.     Legend - Marie Lu  4-/5
13.     Simon vs. the Homo Sapiens Agenda - Becky Albertalli  4-/5
12.     Rooms - Lauren Oliver  2/5
11.     Big Little Lies - Liane Moriarty  5/5  *månadsfavorit*
10.     Percy Jackson and the Sea of Monsters - Rick Riordan  2-/5  -månadsbesvikelse-
9.       Wild Justice - Kelley Armstrong  4/5
8.       The Walking Dead, book 1 - Robert Kirkman (grafisk) 4/5
7.       Siege and Storm - Leigh Bardugo  4-/5
6.       The Guest Cat - Takashi Hiraide  2-/5  -månadsbesvikelse-
5.       Sonjas sista vilja - Åsa Hellberg (ljudbok)  2-/5  -månadsbesvikelse-
4.       Made to be Broken - Kelley Armstrong  4/5
3.       World War Z - Max Brooks  4+/5
2.       Shadow and Bone - Leigh Bardugo  4/5
1.       Aldrig ensamma - Anna Jakobsson Lund  5-/5  *månadsfavorit*

Film: 
Ivanhoe, svt. Var några år sen jag såg den senast, men måste säga att jag älskar Sam Neill som tempelriddare - den fascinationen har inte släppt sedan mitt mellanstadiejag...
Mulan, kanal 11. Bättre än jag hade trott, girl power.
Pride and Prejudice, dvd. Min favoritversion med Kiera Knightley och Matthew MacFadyen. Förstår inte hur den kan vara lika bra varje gång, men det är den.
Niceville, kanal 11. Trevligt återseende om livet i sydstaterna i början på 60-talet.
Percy Jackson och Kampen om åskviggen, dvd. Ingen höjdare.

Tv: 
The Office, säsong 1-2 + julspecialen, dvd. Omtittning på den stackars tragiske David Brent som inte riktigt själv verkar förstå fullt hur tragisk han egentligen är. Tycker mest om julspecialen där det finns en viss hoppfullhet.
Mapp and Lucia, svt. Om två socitetsräpor som tävlar om mest inflytande och högst status i en liten vängrupp i en brittisk turistort. Överdriven, men kul.
House of Cards, säsong 1-3, dvd. Älskar Kevin Spacey och Robin Wright i den här! De spelar två grymt obehagliga människor som gör nästan vad som helst för att skaffa sig makt, och ändå tycker jag om dem - speciellt när de är tillsammans.
Deutschland 83, svt. Gillar! Östtysk soldat blir efter utpressning spion i Västtyskland. Spännade, välspelat och härligt 80-tal.
Weissensee, säsong 3, svt. Muren faller, Stasi med den och familjen Kupfers familjhemligheter fortsätter att nystas upp. Suveränt bra.

6 kommentarer:

  1. Wow, vilken bra läsmånad du haft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälper att man utmanat sina elever i jullovsläsning... De vann förresten, är både lite grinig och stolt över det :)

      Radera
  2. Det var ingen dålig läsmånad :) Jag är alltid så imponerad över hur mycket du hinner läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmanade min klass på antal lästa sidor under jullovet och kände pressen... Förlorade, men är glad över mina läsande elever :)

      Radera
  3. oj, du har verkligen hunnit läsa och se mycket! House of Cards plöjde vi också, tre boxar på raken, och i ser fram mot fjärde säsongen i april, då är dessutom Joel Kinnaman med i en roll. Niceville är väldigt mysig som film, men fantastisk som bok. Du har säkert läst den redan, annars kan jag rekommendera det, i boken går man mer på djupet i orättvisorna kring de svartas rättigheter, och icke-rättigheter. Vi har samma upplevelse om Ivanhoe, jag hade inte sett den på åratal, men såg den i år. Och visst sitter man där och hoppas på Sam Neill :) Och på Rebecka, de andra två huvudpersonerna är alldeles för mesiga ;) Vi har sett båda filmerna med Percy Jackson, och jag tyckte att de var helt ok, den första bättre än den andra. Sedan hade min elvaåring Första boken i serien om Percy som högläsningsbok, så den har jag lyssnat på. Långrandig enligt mig, men min dotter gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kinnaman - det var roliga nyheter, kan knappt bärga mig :) Ivanhoe och Rowena faller ganska platt som huvudkaraktärer... klart jag har läst Niceville, och visst är den bättre, men filmen funkar tycker jag :) Har läst de första två Percy, men nu blir det inga fler - det går för lätt för honom tycker jag...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)