fredag 12 februari 2016

Bloggjerka: Barns läsning

jerka11Hur kan man inspirera barns läsning undrar Annika (och Lotten) i helgens jerka? En komplex fråga, men jag har en del idéer...
  1. Först och främst tror jag på högläsningen, den där man sitter tätt intill och där läsningen får samsas med samtal och fascination av bilder. 
  2. Sedan tror jag också på den goda förebilden, att de får se vuxna i sin närhet som sitter ner och läser och visar att det är ett värdefullt sätt att spendera tiden.
  3. När de sedan kommit igång med sin egen läsning (oftast i slutet av ettan, början på tvåan) så brukar jag låta mina elever få läsa "vanliga" böcker istället för läsläror. De brukar bli indelade i läsgrupper som får samma bok och sedan sitter vi och diskuterar böckerna - mycket trevligt. 
  4. I trean får de välja böcker fritt i samråd med mig och sedan har vi boktips för varandra. 
  5. Jag ger också relativt många sidor i läxa, mest för att det ska hinna hända saker i böckerna, vet ju själv hur otroligt svårt det kan vara att komma in i böcker när man inte hittar tiden att läsa så att det bara blir några sidor då och då. De flesta böcker kräver lite tid och engagemang för att man ska komma in i dem... 
  6. Jag brukar dessutom presentera alla böcker som kommer in i klassrummet och prata om vad de handlar om, visa upp bilder från dem eller dra paralleller till andra böcker av författaren. 
  7. Ett sätt att locka till böcker är också att läsa första delen i en serie högt och sedan skaffa fortsättningen så att de kan läsa vidare själva.
Det finns säkert en uppsjö idéer till... 

15 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag minns inte så mycket av hur det där med läsningen gick till, men jag vet att det där med att läsa lockade mig redan som femåring. Så mycket att min syster lärde mig att läsa då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storasystrar är bäst!
      (Kanske är lite partisk som storasyster själv...)

      Radera
  3. När jag gick i mellanstadiet kom en lärare några gånger per år och presenterade nya böcker. Åh, vad jag älskade det! Det betydde jättemycket för mitt intresse för böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss var det barnboksbibliotekarien. Det var slagsmål om de böckerna efteråt :)

      Radera
  4. Riktigt bra tips. Att ge läxor att läsa från vanliga böcker istället för läroböcker låter som en toppengrej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar funka, de flesta i min klass gillar att läsa :)

      Radera
  5. Jättebra tips. håller med - det låter som saker som funkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det, de flesta av mina elever tycker om att läsa :)

      Radera
  6. Bra tips. Min son går i tvåan och får ta med egen bok hemifrån eftersom han tycker de som skolan erbjuder är för tråkiga. Väldigt glad att han har en lärare som uppmuntrar det och inte tvingar på honom något förvalt (jag har tillräckligt svårt att få honom att läsa läxboken som han varje gång tycker är urtrist). Nu får han läsa sin Harry Potter och är helnöjd varje dag när det är lässtund.
    Gillar speciellt det där du skriver om att prata om böckerna i läsgrupper, det tror jag ger massor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt för andra böcker att mäta sig med Harry Potter om läsaren är mogen för den. Har ett par elever som gör likadant (och med samma bokserie) i min klass :)

      Radera
  7. Intressant att läsa hur du går till väga i klassrummet. Det känns som en ytterst vettig approach :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, verkar som att både jag och eleverna trivs så... :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)