torsdag 11 februari 2016

Big Little Lies: Liane Moriarty

Big Little Lies
Bild lånad från adlibris,
finns även bokus
och snart svenska
Big Little Lies utspelar sig i ett finare medelklassområde längs med kusten utanför Sydney och mycket av handlingen kretsar runt skolan med alla dessa olika föräldratyper (hemmamammor, karriärsmammor, de andliga och de som vill se sina barn lyckas mer än något annat). Det börjar med att en granne till den lokala skolan hör massa upprörda röster under skolans trivia-kväll för föräldrar och man får reda på att någon har dött. Sedan får man några korta små intervjuklipp där olika personer ger sin syn om hur det hela började. Många nämner inskolningsdagen för de nya förskolebarnen och sedan flyttas handlingen dit. Där får man träffa bokens tre huvudpersoner - den konfrontationslystna Madelaine, den vackra, rika och lätt frånvarande Celeste och den unga singelmamman Jane.

Sedan får man nya intervjuklipp, får se händelserna som nämns ur huvudpersonernas synvinkel och man lär undan för undan känna dem och deras familjer och bakgrunder allt bättre. Under hela läsningen sitter jag också och försöker lista ut vem som ska dö och varför. Det gör det hela mer spännande för det finns personer som jag absolut inte vill ska dö.

Tankar: Det här var en bok som överraskade mig totalt, jag visste inte mer än att den är på väg att filmatiseras innan läsningen, och den var så bra! Jag fnissade, oroade mig för vissa personer och blev irriterad på andra. Gillar hur alla har sina förutfattade meningar om varandra och hur det kommer fram i de små intervjuutdragen, det finns många sätt att se samma sak. Den är väldigt tillgängligt skriven, men det är inte en ren feel-good, det finns mörkare partier i den och jag gillar det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)