onsdag 20 januari 2016

Station Eleven: Emily St. John Mandel

Station Eleven
Bild lånad från adlibris,
finns också bokus
Station Eleven inleds dramatiskt med att skådespelaren Arthur får en hjärtattack på scen, men han är inte den enda inne på teatern som är sjuk. Det är några stycken som börjar få influensakänningar, den nya georgiainfluensan har kommit till stan. Den sprider sig som en löpeld och folk dör som flugor. Inom några veckor är befolkningen bara en spillra av vad den en gång var.

I handlingen flyttas vi sedan fram 20 år och får följa Kirsten som är medlem i ett kringresande teatersällskap. Hon var en av barnskådespelarna på plats när Arthur dog, och kommer ihåg lite grann från "före". Genom henne får man se några olika nya samhällen och följa hennes försök att pussla ihop sin egen historia. Blandat med den nya tiden vävs också några olika personers liv före utbrottet in. Det visar sig att alla mer eller mindre har anknytning till Arthur. I boken finns också en profet som är van vid att få som han vill, och inte alls tycker om att bli utmanad...

Tankar: En suverän bok! Gillar hur den nya världen skildras - att det inte blivit ett totalitärt styre utan många småställen som sinsemellan kan se helt olika ut, men i boken lyckas de alla bli trovärdiga. Karaktärerna är intressanta, jag tycker särskilt mycket om kvinnorna, de gör ett större intryck hos mig. I början var jag förvirrad (och besviken) när det kom tillbakablickar, men allt eftersom personernas liv knöts ihop så blev historien bara större på ett mycket snyggt sätt.

6 kommentarer:

  1. Nu måste jag köpa hem den här boken snart! Har velat läsa den ett bra tag nu. Känns som en bok jag skulle gilla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju den är strålande, får hoppas att vi har liknande smak :)

      Radera
  2. Har länge tänkt läsa denna och blir ännu mer taggad nu. :) Den verkar super!

    SvaraRadera
  3. Gillade verkligen stämningen i den här boken!
    Sv. på kommentar i inlägg om Vegorätt: Numera vet man ju inte riktigt hur det är "egentligen" - visst styr media vad som lyfts ... och det är ju inte det trevliga som säljer. Det vet vi ju! Så, därav inlägg som det här på fler bloggar än min ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med, gillar de här lite långsammare dystopierna :)

      Tror färre människor än man tror orkar...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)