fredag 27 november 2015

The Witch Must Burn: Danielle Paige

Witch Must Burn (e-bok)
Bild lånad från bokus
The Witch Must Burn är den andra av tre prequels till Paiges historia om vad som händer när Trollkarlen från Oz tagit slut. Den börjar ganska snart efter No Place like Oz där man fick se Dorothys alltför snabba färd mot maktfullkomlighet och i den här lilla kortromanen är hennes hushållerska Jellia huvudperson och hon är förfärad över hur Dorothy tagit makten, men hon är väl medveten om att det är säkrast att hålla henne på gott humör även när det innebär att bli utlånad till den "goda" häxan Glinda över sommaren. Dessvärre visar det sig att Glinda är minst lika sadistisk som Dorothy och hennes planer desto mer genomtänkta.

Tankar: En spännande historia, med fantasieggende miljöbeskrivningar och en huvudperson som är lätt att tycka om. Skurkarna är osedvanligt själviska och oempatiska och jag gillar hur sagoaktigt det blir. Önskar bara att jag hade läst den innan jag hade börjat på själva trilogin eftersom jag den ger en bakgrund till flera av personerna där. Å andra sidan vet jag ju redan lite om vad som väntar Jellia senare så det ger en annan sorts spänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)