måndag 16 november 2015

Tematrio: Verklighetsflykt

Den ljuva idén om att kunna smita ifrån verkligheten in i andra världar är ämnet för veckans tematrio hos Lyran, en av mina bästa anledningar till att läsa. Jag passar på att tipsa om lite urban fantasy, för slänger man in några varulvar, vampyrer eller annat oknytt så känns det inte riktigt som vanligt längre trots att miljöerna är vardagliga :)
  • Women of the Otherworld - en serie av Kelley Armstrong där huvudpersonerna skiftar mellan böckerna, men där alla huvudpersoner är starka kvinnor i olika utföranden. Spännande, känslosamt, men också ofta roligt vilket passar bra när världen är grå.
  • The Sookie Stackhouse novels - bokserien av Charlaine Harris (som blev en ganska undermålig tv-serie) där vampyrerna kommit ut ur kistan och de försöker, mer eller mindre, leva ett liv bland vanliga människor. Efter ett tag presenteras dessutom olika vardjur, blodtörstiga älvor och annat. Också den här serien innehåller spänning och humor, men det är bitarna när Sookie nästan är totalt uppgiven som griper mig mest.
  • Harry Potter - denna fantastiska serie av J.K Rowling som jag inte kan släppa! Håller just på att lyssna mig igenom ljudböckerna igen och det gör inte det minsta att jag läst och lyssnat på hela serien ett otal gånger, blir lika fast ändå. Framför allt så gillar jag hur vänskap i sina olika faser skildras.

25 kommentarer:

  1. Jag har några av Harry Potter-böckerna kvar att läsa och borde nog ta tag i det snarast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår inte hur du har kunnat sluta mitt i??

      Radera
  2. Kelley Armstrong och Charlaine Harris är nog inte riktigt min tekopp, tror jag. vardjur och blodtörstiga älvor. man vågar snart inte gå ut! men - Harry Potter i uppläsning av Stephen Fry är en oemoståndlig combo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stephen Fry är en helt underbar uppläsare :) Gillar mina väsen, de är så otroliga att man inte blir mörkrädd - har svårare för psykopater och liknande...

      Radera
  3. Harry är utmärkt flykt från vardagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han det. Svårt att hinna med sina måsten i verkligheten när man är mitt i läsningen...

      Radera
  4. Harry Potter var självskriven hos mig med :)

    SvaraRadera
  5. Nej, jag brydde mig inte heller om att Lyran själv hade med Harry Potter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det inte är först till kvarn :)

      Radera
  6. harry Potter är ju ett toppenval. De andra har jag hört talas om men inte läst.

    SvaraRadera
  7. Harry Potter känns som det klockrena valet :) Sookie Stackhouse-böckerna har jag ju ett par stycken av och Women of the Otherworld vill jag väldigt gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry är nästan alltid det klockrena valet :)

      Radera
  8. Harry Potter fick en plats hos mig också :-)

    SvaraRadera
  9. Women of the otherworld måste jag kika närmare på! Även jag har slutat läsa Harry mitt i, har läst tre böcker nu men vill väldigt gärna läsa resten med. Ska försöka ta tag i det snart, planerade lite att ta med fjärde boken under min julresa =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken härlig julresa du kommer att få :)

      Radera
  10. Jag har faktiskt inte läst hela HP-serien, men det är något jag måste göra snart! :)

    SvaraRadera
  11. Har inte läst någon av dessa, inte ens Harry Potter... än. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väl inte allas "cup of tea", men...

      Radera
  12. HP fick en plats hos mig också. Är fast efter att ha lyssnat på de tre första böckerna inlästa av Stephen Fry. ;) Snart dags för den fjärde delen.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssande klart på den sjunde igår natt, suck. Men det lär inte dröja så hemskt lång tid innan jag lyssnar om dem ännu en gång :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)