tisdag 3 november 2015

Kensukes rike: Michael Morpurgo

Kensukes rike
Bild lånad från adlibris,
finns även på bokus
"Jag försvann natten innan jag skulle fylla 12 år, men det är inte förrän nu som jag kan berätta den märkvärdiga historien så som den verkligen var." 
Ungefär så inleds Kensukes rike och redan där var barnen fångade :) Den handlar om 11-årige Michael vars föräldrar blir arbetslösa och de tar det som en chans att segla jorden runt med familjen.

Det är en trevlig resa till att börja med, med strandhugg i Brasilien och Sydafrika, men också en del stormar. Efter några månader blir mamman dålig och natten innan Michaels födelsedag ligger hon sjuk under däck, pappan sover helt utmattad och Michael har nattvakten. När han lyfter upp sin hund kränger båten oväntat till och han ramlar överbord och ser båten försvinna bort i mörkret. Han gör sitt bästa för att hålla sig flytande, men blir mer och mer utmattad, men som genom ett under vaknar han upp på vad som verkar vara en öde ö nästa dag. Sedan visar det sig att ön inte är öde, men den som bor där vill inte ha med Michael att göra.

Tankar: Fantastisk högläsningsbok! Det händer mycket och det är väl beskrivna känslor av övergivenhet, skuld, svek och vänskap. I början av boken får vi läsa Michaels egna loggbok och i slutet kommer ett brev som får hela historien att verka sann. Det brevet ger mig fortfarande rysningar trots säket fem omläsningar (läser den här för alla mina klasser i tvåan eller trean). Jag gillar också hur man genom nedslag i loggboken får en bild av resan utan att varje dag beskrivs, händer lite mer på det sättet. Extra kul är det om man har en karta där man kan följa resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)