onsdag 25 november 2015

Hedge Knight II - Sworn Sword: George R.R. Martin

Hedge Knight II: Sworn Sword (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns även på adlibris
Hedge Knight II - Sworn Sword är den andra av tre böcker om Ser Duncan the Tall och hans väpnare Egg och den utspelas ett par år efter Hedge Knight där Duncan och Egg först lärde känna varandra och ungefär ett sekel innan händelserna i Game of Thrones. Duncan har fått tjänst hos Ser Eustace och när han kommer tillbaka efter ett ärende märker han att floden som förser böndernas åkrar med vatten är helt uttorkad. Det visar sig att Ser Eustaces granne, den röda änkan, har dämt upp den. Duncan och en annan riddare rider dit för att reda upp det, men det slutar i blodspillan och Eustace och röda änkan är farligt nära fullt krigsläge, där änkan är den som har överlägset mest resurser, ser Eustaces försvar är två riddare och en handfull otränade bönder.

Tankar: Lite kul att få se vad det blivit av Duncan och Egg, men inte så värst fängslande historia. Skildringar av gamla slag som hände för årtionden sen gjorde inte det hela bättre, och den gryende kärlekshistorien kändes inte trovärdig även om jag fnissade en hel del när jag läste den delen. Första boken läste jag som vanlig roman istället för tecknat alster och jag tror att det passar mig bättre även om det är snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)