fredag 16 oktober 2015

Tailchaser's Song: Tad Williams

Tailchaser's Song
Bild lånad från adlibris
Tailchaser's Song är en fantasyberättelse med katter som huvudkaraktärer, vår hjälte heter Fritti Tailchaser och han är en ungkatt som lever i utkanten av en kattkoloni. Så börjar katter försvinna spårlöst, däribland hans kära Hushpad, och visserligen skickas en delegation till katternas mytomspunna tron, men Tailchaser lovar lite impulsivt att han inte ska ge sig förrän han hittat Huschpad, och utan att egentligen ha menat det måste han ge sig av på en lång, farlig och strapatsrik resa.

Han möter flera katter och andra djur på sin resa och ofta berättar de gamla klassiska myter för varandra, myter som visar sig vara närmare än man kunde tro och som får stor betydelse för mysteriet med de försvunna katterna.

Tankar: Den här boken påminner mig mycket om Watership Down, men med katter istället för kaniner och inte fullt lika gripande. Det är ganska naturliga katter - visserligen med myter och ritualer, men i övrigt är de mycket katt, med undvikande ögonkontakt när de blir osäkra och tvättande av varandra som ett sätt att trösta och jag gillar den biten liksom hur katternas myter (som den om människans skapelse!) vävs in i historien. Den långa resan där Tailchaser försöker ta reda på hur allt hänger ihop är också bra.

Jag är mer tveksam till förövarna som är så väldigt mäktiga, jag gillar mer när kampen förs på liknande villkor, men det är ju en högst personlig preferens. Hushpads försvinnande känns som något som de borde ha kunnat lösa mycket tidigare, måste ha hänt förut tänker jag, även om jag gillade twisten som blev. Fina naturskildringar och trevliga om än något anonyma karaktärer, men lite för lång och för osannolik skurk blir min sammanfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)