onsdag 23 september 2015

Thirty-Three Teeth: Colin Cotterill

Thirty-Three Teeth
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
Thirty-Three Teeth är den andra i serien om den 72-årige rättsläkaren Siri. Den utspelar sig i Laos under slutet av sjuttiotalet och det kommunistiska styret har börjat sätta sina spår.

Det kommer in två okända lik för undersökning och av deras kläder och kroppar kan man utläsa att en av dem en fattig grovarbetare, den andre en byråkrat. Vad ingen kan förstå är varför de befann sig på samma cykel när de dog. Två andra fall - två ihjälbrända kroppar av okänd nationalitet och kroppar som hittas med hemska bitmärken utgör de andra fallen som Siri gör sitt bästa för att lösa.

Omdöme: Gillar den här serien, lika mysig som Damernas detektivbyrå, men med ännu härligare karaktärer (kan också vara att jag läst så få böcker om Dr. Siri hittills att jag inte hunnit börja reta mig på dem ännu...). Jag gillar hur de gör sitt bästa trots all byråkrati och fina ord som partiet tvingar på dem och jag gillar hur humoristiskt Cotterill belyser byråkratismen. Fallen är kluriga och de lite övernaturliga dragen gör det hela ännu lite mer intressant, även om mysterierna faktiskt är den minsta anledningen till att läsa böckrna för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)