tisdag 29 september 2015

Sizzling Sixteen: Janet Evanovich

Sizzling Sixteen
Bild lånad från adlibris

Sizzling Sixteen handlar om bountyhuntern Stephanie Plum vars chef och kusin Vinnie försvinner. Det visar sig att han är skyldig en massa pengar och hålls tills pengarna kommer fram, eller tills tidsfristen tar slut - vilket som nu kommer först. Måste säga att jag inte riktigt förstår logiken här, det blir ju väldigt svårt att skaffa fram runt en miljon dollar om man sitter handfängslad i en lokal... Eftersom Vinnie inte är en vidare trevlig person så blir det hans anställda Stephanie, Lula och Connie som bestämmer sig för att antingen försöka få fram pengarna eller få loss Vinnie, lyckas de inte blir de arbetslösa (och så är det ju den rätta saken att göra också).

Omdöme: Den sextonde boken om Stephanie har alla de ingredienser man förväntar sig av böcker i den här serien: knasiga bifigurer i form av ex-prostituerade och mer än lovligt korkade Lula i för små kläder, en mormor som får begravningsentrepenörer att darra och en drogande Mooner som alltid är redo att ställa upp även fast han knappt är i den här världen. Det finns också två sexiga potentiella kärleksintressen/räddare och förstörda bilar.

Det som är nytt i den här boken är att Stephanies planer faktiskt inte hela tiden går käpprätt åt skogen, trots att de inte känns så tillförlitliga. Jag gillar också hur Stephanie till slut accepterat att hon inte är vidare bra på sitt jobb och tar hjälp när hon behöver det. Kanske inte är så feministiskt korrekt, men jag föredrar det framför att hon hamnar i livsfara totalt i onödan. Gillar den här serien när jag låter det gå tillräckligt långt mellan böckerna så att minnet av de fasta inslagen hinner trubbas av lite och jag kan inte låta bli att fnissa när jag läser :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)