lördag 1 augusti 2015

Läsmånad: juli-2015

Det här har varit en månad när jag börjat på hela sex serier: Paiges Dorothy must Die, en härligt skruvad fortsättning på Trollkarlen från Oz, och en av månadens favoriter. Cotterills och Abrahams mysiga deckarserier ska jag absolut fortsätta med, vill ha mer både om den gamle rättsläkaren i Laos och unga Ingrid i Echo Falls. Jag är mer tveksam till böckerna av Aaronovitch (Rivers of London) och O'Donnell (Modesty Blaise), men jag hoppas att förstaböckerna bara är ett försök att hitta formen. Jag har läst böcker om Modesty Blaise tidigare och kommer ihåg dem som mycket bättre... Slutligen så var också den bok jag tyckte minst om den här månaden en förstabok, Beautiful Creatures, en serie jag definitivt inte kommer att fortsätta med.

Det fanns två till böcker utnämnda som månadsfavoriter, Cress av Marissa Meyer och som jag älskar den serien, blev inte sämre av att kopplingarna i boken den här gången gick till min gamla favoritsaga Rapunsel samt Men of the Otherworld av Kelley Armstrong där bakgrundshistorierna till Clayton och Jeremy i min favoritvarulvsflock presenterades. Dramatiskt och känslosamt. Nu lyckades jag begränsa mig till tre, men det var inte helt lätt, har läst många bra böcker den här månaden. Månadens besvikelse var å andra sidan självskriven.

Statistik:
Lästa sidor: 6403                                                    Lästa böcker: 17 (därav 1 barnbok)
Lästa böcker på svenska: 0, engelska: 17              Böcker skrivna av kvinnor: 9, män: 8, kombo: 0
Nya författare för mig: 7                                          Antal länder: 4
Del av serie: 12 (varav 6 påbörjats och 2 avslutats/kommit ikapp)
10 böcker av amerikanska författare
3 böcker av brittiska författare
3 böcker av kanadensiska författare
1 bok av en japansk författare

Utmaningar: 
Kaos 2015: 1 punkter (31/35)
Läsutmaning 2015: 4 punkter (53/65)
The Reading Challenge 2015: 2 punkter (48/56)

Böcker:
118.    Born Weird - Andrew Kaufman
117.    The Coroner's Lunch - Colin Cotterill
116.    Dreams of Gods and Monsters - Laini Taylor
115.    Down the Rabbit Hole - Peter Abrahams
114.    Day Shift - Charlaine Harris
113.    Beautiful Creatures - Kami Garcia och Margaret Stohl  -månadsbesvikelse-
112.    Live by Night - Dennis Lehane
111.    Falling from the Sky - Nikki Godwin
110.    Rivers of London - Ben Aaronvitch
109.    Cress - Marissa Meyer  *månadsfavorit*
108.    Waking the Witch - Kelley Armstrong
107.    Norwegian Wood - Haruki Murakami
106.    Modesty Blaise - Peter O'Donnell
105.    Dorothy must Die - Danielle Paige  *månadsfavorit*
104.    The Wonderful Wizard of Oz - L. Frank Baum (barnbok)
103.    Belzhar - Meg Wolitzer
102.    Men of the Otherworld - Kelley Armstrong (novellsamling)  *månadsfavorit*


Film: 
Wild, flyget. Om kvinna med trassligt förflutet som bestämmer sig för att genomföra en 1000-milesvandring. Gillar vandringsdelen, men tycker att återblickarna på hennes tidigare liv var i flesta laget.
Cinderella, flyget. Ganska trogen sagan, men med en ytterligare skurk i form av kungens rådgivare. Lite onödigt.
Insurgent, flyget. Nja, fastnade inte. Väl mycket aktion och simuleringar på bekostnad av de känslomässiga bitar som jag föll för i boken, men flygplan är väl inte heller världens bästa ställe att se på film... 
A Tale of Samurai Cooking, flyget. Väldigt söt om tjej med välutvecklade smaklökar som ska lära sin man, en "kökssamurai", att laga mat. Vann nog en hel del på att ses på väg hem från Japan...

Tv: 
Herrskap och tjänstefolk, säsong 1 och 2. Inte dum, om livet för invånarna i ett hus i London just medan oron över vad Hitler kan tänkas ställa till med sprider sig.
Our Girl, svt. Härlig brittisk tv om ung tjej på fel spår som blir soldat och skickas till Afghanistan och livet där.
Indian Summers, säsong 1, svt. Jag är inte helsåld, men den går an.
The Daily Show, tv. Typiskt att jag hittar den när Jon Stewart bara har åtta avsnitt kvar (efter 16 år!) och nu har väl hälften av dem sänts... Men ett suveränt klipp finns nedan.

6 kommentarer:

  1. Wow, en rejäl hög med böcker. Härligt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara det, en rejäl hög med BRA böcker, kan inte bli bättre :)

      Radera
  2. Du verkar ha haft en härlig läsmånad :) Det ska bli intressant att höra vad du tycker om Norwegian Wood.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag absolut haft. Recensionen kommer nästa vecka tror jag, men redan ikväll sänds filmen på svt :)

      Radera
  3. Härlig läsmånad! Cress är en favorit hos mig med! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar serie! Och jag blir liksom lycklig av parallellerna jag upptäcker, lite barndomsnostalgi inblandat i en riktigt bra berättelse :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)