lördag 25 juli 2015

Min japanresa: saker jag gillar med Japan

Det finns mycket att tycka om i Japan, här kommer ett litet urval med favoritfenomen:
Att det finns tecknade mangafigurer på de
mest oväntade ställen och att det är normalt
att vuxna läser dem.
Att det finns så mycket som är kawaii (gulligt). Här en bunt
monchichi - något som jag inte sett sedan jag gick på lågstadiet :)
Maten, såklart. Här i form av plastpresentationer i
restaurangfönstret så man ser vad som finns på menyn.
Fascinationen av katter. En liten sådan är föremålet för fotograferna
ovan, en annan ligger i samma stund på min mage, den ojämförligt
mjukaste platsen på terassen ;) Katter finns bland annat på klockor,
väskor, köksgeråd och på kattkafér (även om katterna på kafeet vi
besökte mest sökte ägarens uppmärksamhet).
Innetofflorna! Fanns på nästan alla hotell där vi bodde, här ett
hotell som gick ett steg längre. De bruna är rumstofflor, de svarta
är till matsal och spaavdelningen.
Monorail - gillar hur de gör stadsbilden lite futuristisk
samtidigt som den är mycket trevligare att åka än tunnelbana
och slipper den störande gatutrafik som spårvagnar samsas med.
När jag ändå nämner kollektivtrafiken så uppskattar jag hur tyst den
var. Många som utnyttjade tiden till att sova :) Mobiler användes
också flitigt, men mestadels till sms och surfning, det fåtalet samtal
som fanns var väldigt tystlåtna.
De kimonoliknande yukatan var vanlig, de är jättefina även om 
jag nog inte skulle ha stått ut med trippandet. Små steg är inget 
för mig.
Solfjädrar används flitigt, även bland män. Skönt när
det fläktar även när man måste sköta fläktandet själv.
Och möjligtvis det bästa av allt: toaletterna. Uppvärmda sitsar komplett med rumprengöring och på vissa offentliga ställen
hade de också ett "modestyläge" inställt som spelade upp spolningsljud medan man satt. Den på bilden hade även ett
handfat upptill så man kunde tvätta händerna medan tanken fylldes på igen, smart!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa om din resa :) Nu blir jag mer sugen än någonsin på att faktiskt göra den där Japanresan som jag har drömt om så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra, det var en helt annan kultur och det var jättespännande att vara där även om man kände sig helt bortkommen ganska ofta :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)