lördag 6 juni 2015

V for Vendetta

V for Vendetta
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
Snygga bilder, men mycket text,
här även bakgrundsljud från nattklubben
V for Vendetta av Alan Moore och David Lloyd har jag tidigare sett som film ett par gånger, en himla bra sådan, så när jag fick veta att det från början var ett seriealbum så ville jag naturligtvis titta närmare på den.

Historien är sig lik med ett totalitärt Storbritannien där "huvudet" leder med hjälp av massiv övervakning och propaganda. En ung tjej, Evey, är ute sent en kväll och hoppas på av en pöbelartad variant av ordningspolis som tänker våldta henne, men hon räddas i sista stund av maskerade V och efter det flätas deras historier ihop när han utbildar Evey i saker som de styrande inte alls vill att gemene man ska veta, allt medan V försöker störta de styrande. En stor del i berättelsen är V.s egen historia som ligger till grund för hans handlingar.

I början är jag jätteförtjust, det är snyggt tecknat och historien är bra, men det finns en del extrema närbilder där jag tycker det är svårt att se vad det ska föreställa, liksom några personer som är så lika varandra att jag lätt blandar ihop dem.

Texten blir ibland också lite väl predikande och pratig med en del långa verssjok som Guy Fawkes-odet och musiktexter och när textningen är lite svårläst så blir det jobbigt. Jag är inte säker på att det egentligen är så mycket mer snack än i filmen, men där har man ju samtidigt annat som händer vilket gör det bättre. Sedan finns det dessutom några personer som pratar med dialekt/slang och är det då mycket prat så skummar jag gärna, för orka hålla på att dechiffrera precis allt. Så sammanfattningsvis tycker jag filmen är bättre och, framför allt, mer lättillgänglig.

Orka läsa slang...

4 kommentarer:

  1. Jag hade lite problem med att alla karaktärer i princip såg likadana ut, vilket gjorde det svårt att särskilja dem. Annars tycker jag att det var ett riktigt bra seriealbum :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med realistiska bilder? Hade nog varit lättare om de varit mer av karikatyrer.

      Radera
  2. Hade ingen aning om att denna fanns som seriealbum. Intressant! Gillar filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är suverän :) Och albumet är i stort samma historia, men jag tycker filmen var tydligare.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)