torsdag 25 juni 2015

The Legend of Sleepy Hollow: Washington Irving

The Legend of Sleepy Hollow by Washington Irving
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
Lånade hem The Legend of Sleepy Hollow som ljudbok utan att veta så mycket mer om den än att Johnny Depp är med i filmen Sleepy Hollow. En film som jag bara sett trailern av eftersom den visade upp en spökryttare och jag inte är något större fan av otäcka filmer. Jag är inget jättefan av otäcka böcker heller, men den här är ju något av en klassiker (publicerades första gången 1820) och behagligt kort så varför inte ge den en chans tänkte jag.

Den handlar om Ichabod Crane, en skollärare som förälskar sig i den rika bonddottern Katrina, eller snarare i hennes lovande framtidsutsikter om man ska vara ärlig. En ung man som också uppvaktar henne blir svartsjuk och en natt när Ichabod är på väg hem från Katrina får han sällskap av en huvudlös ryttare.

Nu visade det sig att boken inte var läskig alls, utan istället skrivet på ett ganska torrt raljerande sätt som inte alls gick hem hos mig och när det till det läggs ingående beskrivningar av dalen och allt som finns där så känns det som en välsignelse att boken är kort. Det fanns heller inte en enda person i böckerna som jag tyckte om, eller ens brydde mig om vilket kanske är värre. Till råga på allt var den också väldigt förutsägbar, så letar du efter en bok som får nackhåren att resa sig så skulle jag rekommendera dig att leta någon annanstans.

2 kommentarer:

  1. Är lite sugen på att läsa denna. Johnny Depp filmen kommer jag ihåg att jag gillade. Är ochså förtjust i tv-serien med samma namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passade på att se om trailern när jag skrev och det verkar som att de ändrat historien en hel del när de gjorde film av den. Men då får du å andra sidan en historia du inte redan har hört :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)