torsdag 11 juni 2015

Linas kvällsbok 1 & 2

Linas kvällsbok 1
Bild lånad från adlibris
Linas kvällsbok av Emma Hamberg handlar om femtonåriga Lina som går i nian och hänger med sina kompisar. Hon gör sitt bästa för att passa in, vilket innebär att tycka samma killar är snygga och gilla samma mat som de andra även om det egentligen inte alls är så. Det är fyllefester, en pojkvän som är acceptabel men som man inte är vidare kär i och familjeliv. Och det är framför allt en bok om att växa upp och våga erkänna för både sig själv och andra vem man egentligen är och vad man tycker om. Hambergs sätt att skriva i Kvällsboken är klockrent - med pustar och stön och utdragna ord - gör det ännu lite mer äkta.

Det är många bitar att känna igen sig och andra i även om den tiden (tack och lov) för länge sen är över. Jag gillar Lina, hon är ytterst mänsklig med alla sina funderingar och brister, och jag gillar hur kampen om status i hennes tjejgrupp skildras. Lina iakttar allt runt omkring sig och skriver ner det i sin dagbok och hennes iakttagelser är oftast klockrena även om de inte automatiskt får henne att göra det hon verkligen känner för.

Första boken handlar om hennes sista år på högstadiet och längtan från den lilla orten där hon bor, i bok två flyttar hon iväg till ett gymnasieinternat. Hon är lite mer trogen sig själv, men det känns ändå ibland som att det hela börjar om - vilket inte är så konstigt kanske, man växer ju inte klart på en gång. Boken stora intrig är att hon dras mellan två pojkar, distansförhållanden är inte lätt, men jag skulle önskat att det nya kärleksintresset inte hade varit i så stort behov av räddning. Visst funkar det som inslag i en bok, men hade Lina varit verklig hade jag önskat henne något annat, det är inte så många som i längden ändrar sig för kärleks skull...

Ett litet smakprov från början av läsningen finns i den här posten.

2 kommentarer:

  1. Jag läste boken när den kom ut och minns den inte så bra nu, mer än att jag gillade den. Eftersom den står i bokhyllan skulle nog en nyläsning kunna göras rätt snart. Fick lite lust till det nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag tyckte det var roligt att känna igen sig och andra i den även om det var ett tag sen man var i den åldern :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)