onsdag 6 maj 2015

Wonder: R.J. Palacio

Wonder (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns även på svenska.
Wonder av R.J Palacio handlar om tioårige August som ska börja skolan för första gången i sitt liv. Fram tills nu har han varit hemskolad på grund av operationer och sjukdomar. Nu är han friskare och föräldrarna tycker att det är dags att han får vänja sig vid ett mer normalt liv. Men även om han är friskare har han fortfarande missbildningarna han föddes med och folk stirrar på honom (och ropar ofta öknamn) var han än dyker upp. Vi får höra hans berättelse ur flera olika perspektiv, ibland är det August som berättar, ibland systern, en klasskamrat eller någon annan ur bekantskapskretsen.

Omdöme: Jag tycker det här var en trevlig och bitvis ganska känslofylld läsning, allra mest så när jag läste ur storasysterns perspektiv. Hon berättade om kluvenheten till en lillebror som man alltid måste ta hand om och att oavsett vad som händer en själv så är det ändå alltid mer synd om honom. Inte alltid så lätt att leva med. Jag gillar också beskrivningen av Augusts nya klasskamrater, det är en bra blandning av barn, de flesta av dem väldigt trovärdiga.

Det jag hade svårare för var hur gulligt situationerna utvecklade sig, allt mer ju längre jag läste. Till exempel hur extremt bra hans föräldrar var. Inte bara mot August, men mot barnens kompisar som alla verkade ha dem som ideal... Och hur storasysterns kompis saknar just honom när de två tonårsflickorna glider isär... Hur en överfallshändelse slutar med att mobbare byter sida... Visst unnar jag honom gärna all lycka som finns, hans liv är svårt nog ändå och kommer aldrig bli lätt, men det samlas lite väl tungt i de sista kapitlena, blir lite hollywoodfilmsslut över det hela, det är bara stråkmusiken som fattas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)