torsdag 14 maj 2015

The Weed that Strings the Hangman's Bag: Alan Bradley

The Weed that Strings the Hangman's Bag
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska.
The Weed that Strings the Hangman's Bag är den andra delen av myspusseldeckarserien om Flavia Luce. Den utspelar sig på den brittiska landsbygden under 50-talet och 11-åriga Flavia är kaxig, vetgirig och mycket intresserad av kemi och mord, helst giftmord (vill klargöra att det är en vuxenbok trots åldern på huvudpersonen). En liten skåpbil med en rundresande marionetteater bryter ihop utanför kyrkan och medan Flavia hjälper dem att förbereda en föreställning märker hon en del konstigheter - folk som bestämt känner varandra fastän de låtsas att de aldrig träffats, en tysk soldat som stannat kvar efter att ha blivit nerskjuten under kriget, en odling med narkotiska växter i skogen, en docka som är på pricken lik en pojke som dog för många år sedan och ganska mycket mer. När sedan ett dödsfall inträffar bestämmer hon sig för att lösa det.

Omdöme: Det här är en bok som jag vill tycka om. Jag tycker om Flavia och speciellt när hon interagerar med sin avoga familj (syskonkärlek i sitt esse), men det är tyvärr en väldigt seg bok. Medan jag läser vill jag helst lägga ifrån mig den, när den legat en stund tänker jag att jag nog ska läsa klart serien i alla fall och sen börjar jag läsa igen och tappar sugen. Det händer inte så mycket, hon funderar på saker runt omkring henne och ibland gör texten avstickare till kemiska experiment och förklaringar (det är ju trots allt Flavias specialintresse) som kan hålla på i fem-sex sidor. Så tyvärr är det nog sista boken i serien som jag läser, trots alla udda personer som finns i böckerna.

En liten smakbit från början av boken finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)