fredag 3 april 2015

The Given Day: Dennis Lehane

The Given Day
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
The Given Day av Dennis Lehane utpelar sig mestadels i Boston under slutet av första världskriget och tiden strax därefter. Det är hårt arbete, spanska sjukan, strejk, kravaller och rasmotsättningar. Vi får följa Danny Coughlin, en patrullerande polis, som är det svarta fåret i sin familj eftersom han är den som har känsla för vad som är rätt och fel och för nyanser i den politiska jargongen. Polisen i Boston är gravt underbetald och har arbetsvillkor man inte blir avundsjuk på och missnöjet jäser liksom talet om strejk. Människorna med makt och pengar gillar inte det "röda" uttryckssättet, jävla bolsjevikfasoner, och sätter hårt mot hårt.

Den andre huvudkaraktären är Luther Laurence som får sparken från sitt jobb eftersom det ska gå till hemvändande soldater. Han flyttar med sin flickvän till Tulsa som beskrivits som nära himmelriket om man är färgad, men han är inte riktigt mogen för ett stadgat hemliv och hamnar i anställning hos en lokal spel- och drogboss. Inom en inte alltför lång tid går allt åt helvete och han flyr för livet och hamnar i Boston där hans och Dannys liv knyts ihop.

Omdöme: En riktigt bra bok som båda mina föräldrar rekommenderade till mig :) Det här är början på (hittills?) tre böcker om familjen Coughlin och jag gillar hur den amerikanska historien är så närvarande i händelseutveckling, det märks att Lehane har läst på om hur livet egentligen var.

Jag gillar också personerna i. Luther är favoriten och han växer genom berättelsen med sina funderingar om hur man är en bra man och om sina funderingar på ras. Danny kommer jag inte lika nära, men jag fascineras av hans familj som är så stel, med den korrupte poliskaptenspappan som allsmäktigt familjeöverhuvud. Kvinnorna är inte lika många och syns inte lika mycket, vilket är synd för jag tror att de skulle vara minst lika intressanta att följa, är också glad att de är olika sinsemellan, att det inte bara är en kvinna i olika kläder.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte den här var rätt okej, lite spretig men välskriven. Uppföljaren älskade jag. Lehane är en av mina favoriter och jag tycker att han lyckats riktigt bra med att ta steget från deckare till historiska romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så om jag tycker den här är riktigt bra, så borde del två vara fantastisk... det låter bra :) Jag blev glatt överraskad av hur bra han lyckats med den historiska biten (väldigt intressant period dessutom), men hans deckare är ju också välskrivna så jag borde väl inte vara förvånad :)

      Radera
  2. Jag har läst ett par böcker av Lehane som jag tycker är bra. Borde läsa fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera den här, särskilt om du gillar historik dessutom :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)