söndag 8 mars 2015

Smakebit på søndag: Code Name Verity

Code Name Verity (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns även på svenska
Söndag igen och dags att krypa till kojs. Men först en smakbit ur boken jag läser, Code Name Verity av Elizabeth Wein. Passande nog för en kvinnodag så handlar den om två unga kvinnor, närmare bestämt deras upplevelser under andra världskriget, där Maddie arbetar som pilot och Julie blir tillfångtagen av Gestapo under ett uppdrag. Smakebiten kommer från första sidan:

God, I tried hard last week. My God, I tried. But now I know I am a coward. After the ridiculous deal I made with SS-Hauptsturmführer von Linden, I know I am a coward. And I’m going to give you anything you ask, everything I can remember. Absolutely Every Last Detail.                               
     Here is the deal we made. I’m putting it down to keep it straight in my own mind. “Let’s try this,” the Hauptsturmführer said to me. “How could you be bribed?” And I said I wanted my clothes back.
     It seems petty, now. I am sure he was expecting my answer to be something defiant - “Give me Freedom” or “Victory” - or something generous, like “Stop toying with that wretched French Resistance laddie and give him a dignified and merciful death.” Or at least something more directly connected to my present circumstance, like “Please let me go to sleep” or “Feed me” or “Get rid of this sodding iron rail you have kept tied against my spine for the past three days.” But I was prepared to go sleepless and starving and upright for a good while yet if only I didn’t have to do it in my underwear - rather foul and damp at times, and SO EMBARRASSING. The warmth and dignity of my flannel skirt and woolly sweater are worth far more to me now than patriotism or integrity. 
     So von Linden sold my clothes back to me piece by piece. Except my scarf and stockings, of course, which were taken away early on to prevent me strangling myself with them (I did try).          

Ha en trevlig söndag allihop!
Och här finns inlägget jag skrev efter att ha läst hela boken :)

49 kommentarer:

  1. Tack för smakbit, ingen bok jag känner till sedan tidigare. Önskar dig en fin söndag! :)

    SvaraRadera
  2. Denna bok har blivit en av mina favoritböcker. Hoppas att du också ska tycka om den! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte om den, men det tog ett tag innan det lossnade för mig :)

      Radera
  3. Takk for smakebiten. Jeg har hørt at denne er kjempebra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, tyckte om den, speciellt andra halvan.

      Radera
  4. Denna har jag oläst i hyllan, har hört mycket bra om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Den här tyckte jag väldigt mycket om när jag läste den. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog ett tag innan jag kom in i den, men då blev den riktigt bra :)

      Radera
  6. Jeg elsker, ELSKER denne boka, og den er absolutt en fin bok på kvinnedagen. Om sterkt vennskap mellom kvinner og kvinner som kan gjøre som menn. Håper du liker boken like godt som jeg gjorde. Gratulerer med dagen og tusen takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte om den gjorde jag definitivt, men kanske inte två älskar-tyckte-om-den :) Men en perfekt bok på kvinnodagen :)

      Radera
  7. Tack för smakebiten, läste halva boken sedan la jag ner. Ska bli intressant att läsa vad du tycker sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig vände den efter ungefär halva boken, när berättarperspektivet byttes. Innan dess kände jag inte riktigt med karaktärerna.

      Radera
  8. En bok jag sett men inte ens visste vad den handlade om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Det här är en bok som jag är jättesugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ge den halva boken innan jag tyckte den blev riktigt bra, så det kan vara bra att räkna med en startsträcka när du läser den :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten, den väckte intresse. Har läst om den här på en del andra bloggar också, och den verkar omtyckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också om den även om det tog ganska länge innan jag kom in i den...

      Radera
  11. Tänkte köpt den här på bokrean men gjorde aldrig det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Den boken tror jag att jag vill läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. tack för smakbiten! låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant var den, speciellt om vad kvinnorna gjorde under kriget :)

      Radera
  14. Første side? Oj, så spennende allerede. Dette er en bok jeg må sjekke ut, takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lugnar ner sig sen en ganska lång bit innan tempot ökas igen :)

      Radera
  15. Har hört mycket om den här boken och är sugen på att läsa den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  16. Denne boka har jeg faktisk, dog enda ulest.. Takk for smakebit.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju inget bäst före-datum på den så den kan ju pryda sin plats i bokhyllan tills du känner dig sugen :)

      Radera
  17. Verkar vara en intressant bok. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  18. Väldigt bra och spännande bok! :)

    SvaraRadera
  19. Det er en bok jeg har hørt om, men som jeg ikke har lest. Den var sterk smakebiten og det ga meg mer lyst til å lese boken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog lite tid innan jag kom in i den, med det var den värd, den var aldrig trög och sedan blev den riktigt bra :)

      Radera
  20. Den här låter intressant. Gör en mental notering om den. Tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bra, men det tog ungefär halva boken innan jag kom in i den...

      Radera
  21. Å den här är jag sugen på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  22. Så at du nevnte at det tok deg en stund å komme inn i boka. Jeg prøvde meg på denne en gang i fjor, men la den ganske fort fra meg. Kanskje jeg burde gi den en ny sjanse, eventuelt hvis den kommer ut på norsk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig tog det ganska lång bit, typ två tredjedelar, innan det lossnade och då tyckte jag den blev bra, men det var alltså ganska länge som jag var märkligt oengagerad (med tanke på ämnet).

      Radera
  23. Det låter som en spännande bok.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)