söndag 8 mars 2015

Orka torka: Lotta Sjögren

Orka torka : motståndsinspiration från facebookgruppen Family Living - the true story
Bild lånad från adlibris
Hela titeln på boken är Orka torka: Motståndsinspiration från Facebookgruppen Family living - the true story och är en bok med mestadels foton från gruppen (en väldigt trevlig grupp förresten, idel positiva och förstående människor). Gruppen startades av Lotta Sjögren när hon efter att ha läst en heminredningstidning tittade runt i sitt eget hem, tog några bilder på röran och skrev liknande plattityder som hon hittat i tidningen.

Det hela är tänkt som en reaktion mot att man uppmuntras att leva i visningshem där allt alltid är perfekt, t.ex. att man målar väggar i neutral färg för att nästa ägare kanske inte vill ha färgen man själv tycker om. Det är också en reaktion mot att vara den perfekta människan (eller kvinnan) och hela tiden ha allt i ordning - det kan finnas viktigare saker att lägga sin tid på...

Det är en hel del mycket roliga bilder i boken av välkomnande hallar man knappt kommer in i, hobbyvråer där man inte längre ser bordsytan, mer eller mindre lyckat jul- och påskpyssel och fina gör själv-tips som hur man lagar baba ganoush (steg nr. 5 där man blir sur på köket och går och tittar på en konstig dokumentär om body building är vitalt!).

Det som är skönt med bilderna, förutom en hel del fniss och asgarv, är att jag känner mig väldigt normal och inte alls värst när jag läser och det är inte dåligt gjort av en bok. Ungefär som en sådan där självförbättringsbok, fast man behöver inte förändra på sig själv, bara acceptera vem man är och att man är ytterst mänsklig.

Avslutningsvis vill jag bara avsluta med något från mina absoluta favoritsidor, där någon i facebookgruppen ställde den här frågan:
Vad är det mest oväntade du har i frysen? Själv har vi tre döda marsvin som skulle ha begravts redan förra sommaren och förförra :) Ibland är jag på jakt efter något i frysen och så står jag där och klämmer fundersamt på påsarna innan jag kommer ihåg vad som ligger däri.
Svaren fyller två sidor och jisses vad jag skrattade. Favoritsvaret är det här:
En död hamster, nugget. Han är död sedan 4 år och har t.om hängt med i en flytt. Heh...

2 kommentarer:

  1. Visst är det en härlig känsla som den lämnar efter sig? Skönt att inte känna sig ensam. Jag måste köpa mig ett eget ex av den senare, så att jag kan bläddra i den även när jag har flyttat hemifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner mig mycket normal nu än innan jag läste den :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)