måndag 1 december 2014

Läsmånad: november-2014

Efter några månader då jag läst runt 200 sidor om dagen så sjönk sidantalet hastigt och lustigt till 115. Det har varit mycket på jobbet och mer tv på kvällarna, däribland första säsongen av Orange is the New Black på dvd-box, och det känns helt okej. För första gången i år har jag läst mest manliga författare och lika många böcker på svenska som engelska.

Månadens bästa är A Monster Calls (Sju minuter över midnatt) om en ung pojke med en mycket sjuk mamma. Som jag grät. Också The White Tiger fick "utmärkelsen". Den ger inte riktigt samma läsflyt, men bilden den ger av det moderna Indien är realistisk, grym och otroligt intressant. Men jag har läst mycket mer som varit riktigt bra! Den enda som jag inte tyckte höll måttet var faktiskt Okänd kontinent och därmed fortsatte mitt stråk med sega deckare. Alldeles för flummiga poliser för mig.

Okänd kontinent och Skymningssång i Kalahari var också de sista av mina tre-på-treböcker. Det blev totalt tre trios varav jag är väldigt nöjd med min non-fictrio, nöjd med Marchettas fantasytrilogi, men de mysiga deckarna (Lang, Vargas och Somer) var inte tillräckligt mysiga på långa vägar. De fick mig att fundera på om jag över huvud taget borde läsa deckare alls? Men så började jag på The Sweetness at the Bottom of the Pie (ingen utmaningsbok) och nu känns det bättre igen :)

Statistik:
Lästa sidor: 3477                                            Lästa böcker: 10 (1 barn, 2 non-fiction)
Böcker på svenska: 5, engelska: 5                 Böcker skrivna av kvinnor: 3, män: 6, kombo: 1
Nya författare för mig: 6                                  Antal länder: 5
3 böcker av amerikanska författare
2 böcker av svenska författare 
2 böcker av brittiska författare
1 bok vardera av författare från Frankrike och Indien

Utmaningar:
Tre på tre: 2 - alla tre trios avklarade
Hyllvärmare: 1

Böcker:
179.    Värld av is - Mireille de la Lez och Fredrik Granath (non-fic)
178.    The Revenge of Seven - Pittacus Lore
177.    Okänd kontinent - Fred Vargas   -månadsbesvikelse-
176.    Skymningssång i Kalahari - Lasse Berg (non-fic)
175.    Britt-Marie var här - Fredrik Backman
174.    Herr Grums och kraftkristallerna - Andy Stanton (barnbok)
173.    A Monster Calls - Patrick Ness  *månadsfavorit*
172.    Days of Blood and Starlight - Laini Taylor
171.    The White Tiger - Aravind Adiga  *månadsfavorit*
170.    Daughter of Smoke and Bone - Laini Taylor

Film:
Mockingjay part 1, bio, så himla bra! Min favorit av filmerna så här långt, men även min favoritbok i serien, kanske hänger ihop...
The Hunger Games, dvd, såg om, och njöt, inför nya filmen.
Catching Fire, dvd, såg om, och njöt, inför nya filmen.
Carnage, tv, riktigt bra där två föräldrapar träffas för att reda upp och prata ut om att en av sönerna slagit den andra. Mötet går allt sämre och det är överraskande roligt. Med Kate Winslet, Jodie Foster, Christoph Waltz och John C Reilley.

Tv:
Historieätarna är tillbaka :) Yay! I första avsnittet, från romantiken, höll jag på att sätta i halsen när jag fick höra om Lottas underkläder och insåg att de måste vara från tiden då Stolthet och fördom utspelade sig. Ger lite oväntad insikt i Elizabeths och Darcys liv...
Orange is the New Black - slukade hela första säsongen på en vecka, det blir lite extra bra när man ser serier koncentrerat tycker jag, och den var så himla bra! Så många människor att tycka om, hade svårt för huvudpersonen Piper dock.
Diktatorn - häpnadsväckande hur knäckta människor kan bli på bara några dar (fem hittills). Också intressant att det nästan bara är killar som stuckit...
Blå ögon - har inte fått något grepp om den än, men hoppet lever. Lite synd att man inte sände den i samband med valet dock...

Sedan avslutades en hel massa serier under månaden:
Downton Abbey är slut för den här gången. Älskar Maggie Smith.
Friday Night Dinner - gillar familjen, avskyr grannen.
Allt för Sverige - har bara en favorit kvar nu, John.
Vikings - spännande in i det sista, minst sagt. Är glad att det inte är slut med Travis Fimmel (Ragnar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)