måndag 17 november 2014

Tematrio: Älskade dystopier

Dagens tematrio hos Lyran handlar om en av mina favoritgenrer, de dystra framtidsskildringarnas värld. Det är något med tankarna på hur världen kan förändras som fängslar mig. Tre bra dystopier kommer här:
  • Tjänarinnans berättelse/The Handmaid's Tale av Margaret Atwood - ett Usa där kristna fanatiker tagit makten och fört tillbaka samhället till mer gammaltestamentliga värderingar. Kvinnan man får följa ,Offred, har bedömts som osedlig och har därför fått en uppgift man tror kan passa henne. Glimtar från livet innan och under maktövertagandet (det görs så magknipande smidigt!) får också plats.
  • Hungerspelstrilogin av Suzanne Collins - ett Usa indelat i tretton distrikt styrs, och förtrycks, av huvudstaden. För sisådär 75 år sedan försökte distrikten göra uppror, misslyckades, och straffas därefter genom Hungerspelen dit de måste skicka två av sina ungdomar varje år. Vinnaren är den enda som släpps ut levande från arenan och hela "leken" direktsänds som underhållning/varning/"rub it in your face". Har en härligt trulig Katniss som huvudperson, hon är mycket fokuserad på att överleva.
  • En tid för mirakel/The Age of Miracle av Karen Thompson Walker - också den från Usa, en mer naturvetenskaplig dystopi där jordens rotation stannar av allt mer och dygnslängden förlängs, fördubblas och dras ut än mer. Det påverkar djur och växter (matförsörjningen), klimatet, jordens magnetfält och samhället - är du en som lever efter klocktid eller lever du efter soltid och kan vi överhuvudtaget samsas? Allt skildrat från en 11-årig flickas synvinkel.

Några bubblare som jag tycker för mycket om för att låta bli:
Blind Faith (Ben Elton) om ett Storbritannien efter att klimatförändringarna dränkt halva landet - trångt, varmt, fuktigt, vidskepligt och andligt. Alla uppmuntras att dela med sig av sina känslor och man blir lätt kränkt. Läste den här och Hungerspelen efter varandra - det var intressant! Lite samma orsaker till de förändrade samhällena, men så olika det blev...
Slated (Terri Tery) om ett Storbritannien 50 år från nu, där man en gång för alla har löst problemet med ungdomsbrottslighet och uppror. Man torkar helt enkelt bort alla minnen från brottslingarna. Man får följa en av de rentorkade, 16-åriga Kyla.
Den nya människan (Boel Bermann) svensk dystopi som skriver om följderna när inga barn längre föds. När sedan graviditeterna startar igen efter några år visar sig de nya barnen vara lite annorlunda än förr... Ganska otäck.

28 kommentarer:

  1. Det här är verkligen inte en genre för mig men äntligen någon som har en trio där det finns böcker som jag läst. Har läst Hungerspelen och The Age of Miracles

    SvaraRadera
  2. Den här kommer att blir riktigt svår för mig, för den här typen av böcker läser jag i princip aldrig! Jag får ta till klassiker som 1984, flugornas herre och djurfarmen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1984 tyckte jag var så himla bra, men det var så länge sen jag läste den att minnet är ganska suddigt... Flugornas herre har jag inte läst, men någon gång ska det bli av, har aldrig tänkt på den som dystopi dock.

      Radera
  3. har också med en Atwood i min trio. annars är inte dystopier min tekopp, men det är roligt att göra en inventering av vad man läst på området.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var bra Atwood, hade blandat ihop henne med Atkinson... kommer definitivt att läsa fler :)

      Radera
  4. Atwood är fantastisk! Och så kan jag tipsa om underbara nördbloggen "What if?" som också finns i bokform - en av sakerna han reder ut på vetenskapligt sätt är just vad som skulle hända om jorden slutar snurra!
    https://what-if.xkcd.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bloggtipset, har bara varit inne som hastigast ännu, men ser jätteintressant ut!

      Radera
  5. Så många härliga tips här! Nu fylldes min vill läsa lista på kraftigt kan jag säga! =) Atwood, Berman, Teri Tery låter väldigt intressanta. Läst flera noveller av Boel Bermann men ännu inte läst hennes bok faktiskt. En tid för mirakel och Hungerspelen är båda riktigt bra böcker. Jag kunde heller inte hålla mig så jag gjorde en dubbeltrio idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att hålla sig när det kommer favoritgenrer :) Hoppas vi har samma smak bara, hämtade en hel del tips från dig med...

      Radera
  6. Hungerspelen och Den nya människan är de enda jag har läst, men de är riktigt bra :) Både Atwoods och Thompson Walkers böcker är jag rejält nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen du kollar upp dem, jag tycker de är så himla bra!

      Radera
  7. Hungerspelen är den enda jag läst på din lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du många bra böcker kvar att läsa :)

      Radera
  8. En tid för mirakel och Blind Faith skall jag lägga på minnet - låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de, men väldigt olika sinsemellan :)

      Radera
  9. Ska lägga flera av böckerna här på minnet. The Handmaid's tale står på årets önskelista efter att jag gav mig i kast med Oryx & Crake och föll pladask för Atwood. Den nya människan var däremot inte alls min kopp te. Härligt obehaglig intrig men den framförandet höll inte. Jag ledsnade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan väl hålla med om att Den nya människan var bättre i början, men inte tröttnade jag... långt därifrån.

      Radera
    2. Det som framförallt fick mig att tröttna var språket. Korthuggna meningar och distanserat språk kan vara effektfullt men det får ju finnas gränser ;-)
      Det som störde mest var nog att det inte var någon språklig skillnad mellan de vetenskapliga artiklarna och den personliga berättelsen. Mycket störande! Lite som när en tavla hänger lite lite snett ;-)

      Radera
    3. Hmm, lade aldrig märke till det... Blir så ibland när jag försvinner ner i en historia :) Det jag däremot störde mig lite på mot slutet var hur ensam hon var om att bry sig om sitt barn, saknade att se fler föräldrar på jakt efter sina ättelägg, borde nästan ha varit en folkrörelse...?

      Radera
  10. Den nya människan är jag sugen på men den finns visst som pocket.

    SvaraRadera
  11. Tjänarinnans berättelse har jag läst. Tycker väldigt mycket om Atwoods böcker. Och Hungerspelen är bra, börjar bli dags att läsa de två andra böckerna i serien. En tid för mirakel och Den nya människan verkar vara något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du stoppade efter första? Hur lyckades du med det?? Jag plöjde alla tre i följd :)

      Radera
  12. Har bara läst Hungerspelstrilogin av dina. Av Atwood har jag bara läst en enda bok, men är sugen på att läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också bara läst en Atwood och är sugen på fler :) Så många böcker, så lite tid...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)