torsdag 27 november 2014

Industrial Magic: Kelley Armstrong

Industrial Magic
Bild lånad från adlibris
Industrial Magic av Kelley Armstrong är den fjärde i hennes serie Women of the Otherworld och den andra med häxan Paige i huvudrollen. I boken blir Paige kontaktad av hennes pojkväns pappa, magikern Benito, som vill ha hjälp med att lösa vem som dödar anställdas barn i hans cabal (magikernas motsvarighet till maffian). Benito och sonen, Lucas, har en allt annan än tillitsfull relation och i mitten hamnar Paige som vill vara lojal mot Lucas, hjälpa Benito att ta fast mördaren och att far och son får en större gemenskap. Ganska svårt att kombinera allt det här. Hjälper inte att Paige redan är lite deppig och ensam efter att ha blivit utstött från sitt häxcoven.

I boken får vi återse några av de tidigare böckernas karaktärer som varulven Elena och vampyren Cassandra. Det introduceras dessutom ett gäng nya som nekromancern Jamie, spöket Eve, ödesgudinnorna och en klärvojant sjukpensionär. Det är ett intressant världsbygge :)

Omdöme: Gillar ju den här världen med alla sina varianter av liv (och icke-liv), speciellt de bitarna som handlar om karaktärernas erfarenheter och utveckling. Gillar Benitos försök att skapa en relation till sin misstänksamme son och hur klumpigt och manipulerat det många gånger blir, jag gillar hur klärvojanten slitits ned av sin förmåga och åldrats i förtid och jag gillar hur Cassandra, med några hundra år på nacken, har börjat "koppla ned" (det är något som händer äldre vampyrer i den här världen) och chocken när hon inser det.

Men det är tyvärr ingen klockren bok. Jag har invändningar när det gäller fallet. Det är länge lite segt, offren är ganska anonyma och jag hade önskat att det hade redigerats ner ganska många sidor. Början av boken, där en uppgiven Paige försöker starta ett nytt coven är även den seg. Jag tyckte att uppgörelsen med nornorna kändes alldeles för lätt och var inte förtjust i besöket in i dödsriket, för långt och konstigt. Det är väl det som gör att jag drar mig lite för att börja med nästa bok i serien, den berättas ur spökets Eves perspektiv...

2 kommentarer:

  1. Har bara läst första boken i serien ännu men den gillade jag. Bok #2 ligger i varukorgen i väntan på att nästa bokbeställning klickas iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bok #2 är min favorit av de fyra jag läst hittills! Och jag gillar serien i stort :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)