tisdag 1 juli 2014

Läsmånad: juni

En månad där alla författare har kommit antingen från Usa eller Storbritannien, svårast att bestämma var T.S. Eliot, som föddes i Usa, men flyttade till England och blev medborgare där (jag tog honom som britt, eftersom boken var skriven efter att han fått nytt medborgarskap). Hade ju planerat att läsa en massa tegelstenar i juni, men det stannade på fyra, klarar inte riktigt av att hoppa direkt mellan tjockisar, behöver andas lite emellan dem. Två väldigt tunna blev det också, Eliots diktbok som lade grunden till musikalen Cats och En mördarkatts dagbok (riktigt rolig barnbok) var bara på drygt 50 sidor var.

Bäst var Under the Dome, väldigt mycket bättre än tv-serien som jag ändå gillar, och Harry Potter and the Order of the Phoenix - en bok i serien som inte hört till mina favoriter tidigare, men som fick mig på knä den här gången :) Inte lika bra var Harris nya, Midnight Crossroad (och som jag längtat efter den) och Graden av skuld, som jag upplevde som ganska klumpigt skriven. Jag började på en ny serie, en episk fantasy av Rothfuss som var riktigt bra, och avslutade Silotrilogin med Dust, också den riktigt bra :) Carrigers böcker om Alexia, The Parasole Protectorate-serien, har jag kommit halvvägs in i, mer mysigt fluff än riktigt bra, men fluff kan behövas ibland, har använt dem lite som avkoppling efter tegelstenarna.

Har bara postat inlägg om böcker jag läst tidigare månader, men nu är det i alla fall klart. Det finns inga fler slamkrypare från februari och april kvar (förutom Harry Potter, men jag tänker inte göra egna inlägg till alla böckerna, tänkte samla ihop dem till två). Skrivandet om det nyaste lästa går fortfarande trögt... Förstår inte varför det är så här varje månad, försöker tvinga mig att få ner tankarna fortare, men det går inget bra.

Statistik:
Lästa sidor: 6733                                                Lästa böcker: 14 (4 barn, 3 ljud), noveller: 3  
Böcker på svenska: 2, engelska: 12                   Böcker skrivna av kvinnor: 8, män: 6
Nya författare för mig: 4                                      Antal länder: 2
8 böcker av amerikanska författare
6 böcker av brittiska författare

Utmaningar:
Läsutmaningen: 5
Kaosutmaningen 2.0: 2              
Författartolvan: 0
Hyllvärmare: 1

Böcker:
Harry Potter and the Order of the Phoenix av J.K. Rowling (barnbok, ljudbok) *månadsfavorit*
Longbourn - Jo Baker
Old Possum's Book of Practical Cats - T.S. Eliot
Harry Potter and the Goblet of Fire - J. K. Rowling (barnbok, ljudbok)
n. Two Blondes - Charlaine Harris (novell)
n. Dancers in the Dark - Charlaine Harris (novell/kortroman)
Blameless - Gail Carriger
Dust - Hugh Howey
Graden av skuld - Richard North Patterson -månadsbesvikelse-
The Fault in our Stars - John Green
n. Bacon - Charlaine Harris (novell)
Changeless - Gail Carriger
The Name of the Wind - Patrick Rothfuss
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - J. K. Rowling (barnbok, ljudbok)
En mördarkatts dagbok - Anne Fine
Midnight Crossroad - Charlaine Harris -månadsbesvikelse-
Under the Dome - Stephen King *månadsfavorit*

Film:
Divergent på bio var överraskande bra! Gillart!
Förr eller senare exploderar jag också på bio. En trogen filmatisering, men levde ändå (eller snarare tack vare det) inte upp till boken.
Emma såg jag om när den gick på tv och blev påmind om att det är en bok och hjältinna från Austen som jag inte gillar.
I am Number Four såg jag på dvd, den lider väl i princip av samma problem som boken.
Pride and Prejudice en omtittning på dvd av denna underbara film efter att ha läst Longbourn, med lite ny syn på huvudpersonerna :)

4 kommentarer:

  1. Har du fått med deg at Under the Dome sesong 2 har startet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var ju tvungen att kolla upp det nu när du skrev, tack för att du säger till :) Följer den på vanlig tv så jag får vänta till slutet av augusti (första säsongen ska börja repriseras nästa vecka på kanal 5), men efter att ha läst boken känns tv-serien lite tam... men visst kommer jag att titta.

      Radera
  2. Jag måste se till att pallra mig iväg till bion. Det går så himla mycket som jag vill se just nu, däribland Divergent och Förr eller senare exploderar jag :)

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)