fredag 20 juni 2014

Bokbloggsjerka: Väntetid

I helgens jerka undrar Annika hur lång tid vi väntar från att ha läst ut en bok tills att vi börjar på nästa? För mig varierar det mellan att direkt bläddra fram nästa bok på läsplattan/välja en ny från hyllan till att vänta över natten, men då har jag oftast läst ut boken på kvällen innan jag somnar. Sedan jag började blogga väntar jag däremot med att läsa fortsättningen på en bok tills jag har skrivit om den så att jag inte blandar ihop de olika delarna, då sticker jag emellan andra författare eller, om det är en serie jag inte kan slita mig ifrån, så tvingar jag mig att skriva fort.

Glad midsommar!

36 kommentarer:

  1. Underbar bild! Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  2. Man måste ju göra så med serier, annars blir det en salig röra.

    Trevlig midsommar, Helena!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju fuskat ibland, men det blir ju inte bra...

      Radera
  3. Jag försöker att inte läsa två böcker av samma författare direkt efter varann, jag vill ha så blandad läsning som möjligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig varierar det, ibland kan det bli för mycket, men att plöja en serie under en vecka gör påverkan så mycket större och när man börjar drömma om den världen (som Hogwarths eller Bon Temps) på nätterna så kan det kännas ganska bra. Recensionerna blir däremot mycket sämre :)

      Radera
  4. Svar
    1. Tack, hoppas du med får en trevlig midsommarhelg :)

      Radera
  5. Det var länge sedan jag läste flera delar av en serie efter varandra. Läser alltid annat mellan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det kan ge en speciell känsla, att summan blir större än delarna, efter sju Harry Potter på rad så har man liksom flyttat dit :)

      Radera
  6. Svar
    1. Något att tänka på när man begraver näsan i en blomma :)

      Radera
  7. När jag skulle hinna ikapp Nesbøs serie om Harry Hole så läste jag alltid två i rad, sedan fick jag bryta med något annat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag har läst en enda Harry Hole, undrar om jag också skulle känna behovet av att "hinna ikapp" om jag började? :)

      Radera
  8. Ja det där med serier kan ha sina sidor. Länge sen jag läste två böcker av samma författare efter varann, försöker suga på karamellen när det gäller favoritserier, men ibland vill man ju nästan kasta sig över dom ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju den andra sidan av myntet, att man vill att det ska räcka länge samtidigt som förtrollningen bryts lite... Det värsta är väl när man väntat så länge att man upptäcker att man glömt en del av handlingen när man väl läser fortsättningen...

      Radera
  9. När det gäller serier så vill jag nog ha någon annan bok mellan de olika delarna så att jag kan hålla isär dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver göra så för bloggandets skull, annars hade jag gärna fortsätt läsa dem rygg i rygg...

      Radera
  10. Jag väntar också med att läsa fortsättningar tills dess att jag har skrivit recension på föregångaren. Annars riskerar jag att virra ihop detaljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ett bra sätt att motivera sig att få skrivandet gjort i alla fall :)

      Radera
  11. Vi är visst lika när det gäller att välja bok :) Trevlig midsommar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det när jag kikade in hos dig :) Trevlig midsommarhelg på dig med!

      Radera
  12. Jag skriver alltid stolpar för bloggandet innan jag börjar läsa nästa, men jag är för otålig för att blogga innan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ingen dum idé, har bara gjort så när jag varit ute och rest, men man skulle ju kunna göra det hemma med... Tål att tänkas på :)

      Radera
  13. Jag borde nog säga åt mig själv att skriva recensionen innan jag får plocka upp en ny bok för slarvar så mycket med recensionerna för att jag har så många böcker jag vill läsa NU!! Men men bra man har någonting att fundera på att ändra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slarvar jag med, listan på inlägg jag borde skriva har kommit upp till elva nu... Får väl bli nyårslöftet nästa år :)

      Radera
  14. Försöker tvinga mig själv att skriva recension innan jag fortsätter på serie, går inte alltid så bra dock...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårare än man tror :) Åtminstone för mig som har bristande självdisciplin...

      Radera
  15. Svar
    1. Jag gör det i alla fall, men det kanske inte är ett universellt problem :)

      Radera
  16. Ibland är det verkligen svårt att slita sig från en bok eller en serie. Värst är det att vänta på en fortsättning som ännu inte kommit ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har blivit bättre på att dra ut serier lite, men irriterande när väntetider får en att glömma handlingen och karaktärers motivation...

      Radera
  17. Ja det är säkert det mest smarta men jag har flera samtidigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har större simultankapacitet än mig :)

      Radera
  18. Jag läser en bok och gången, men normalt utan några lägre uppehåll mellan böckerna. Just nu är jag sjuk i utmattningsdepression och då går läsandet trögt, varje bok tar längre tid att läsa och det blir längre uppehåll mellan böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen idé att stressa när man är sjuk, bara bra att låta saker ta sin tid antar jag (även om det kan vara frustrerande). Hoppas tillfriskningen går som den ska :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)