lördag 5 april 2014

Fangirl: en bok som ger mersmak

Fangirl
Bild lånad från adlibris
Fangirl är den första bok jag läst av Rainbow Rowell, men det kommer inte att bli min sista :) Den handlar om Cath som ska börja på college samtidigt med sin tvillingsyster Wren. Dessvärre vägrar Wren att dela rum med henne eftersom hon vill träffa nya människor utan att alltid ha sin tvilling i hälarna och Cath tvingas klara sig själv. Inte lätt för en tjej med social fobi och skräck för nya situationer (min diagnos...). Hon överlever mycket tack vare sina power bars som hon packade ner, för matsalen är ett ruskigt ställe: var ska man sitta, vad finns att välja på och hur sjutton ska hon hitta dit? Cath går på sina lektioner, men pratar i stort sett inte med någon förutom sin rumskompis Reagan (och det tar tid) och rumskompisens pojkvän.

Ytterligare en tråd är att mamman lämnade dem när de var små, och nu söker hon plötsligt kontakt igen. Något som Wren välkomnar, men Cath är inte beredd att glömma och förlåta, vilket ni kan läsa om i det här inlägget där jag skrev en liten smakbit ur boken.

Omdöme: Som väl märktes i första meningen så gillar jag den här! Den är rolig med fullt av drastiska och ganska pinsamma ögonblick, men den har samtidigt scener där alla lite nördiga typer som någon gång känt sig lite udda och ensamma kommer att känna igen sig (tänkte jag när jag läste den, men det kanske bara är jag...). Personerna är lätta att tycka om och både Cath och Wren känns som logiska utvecklingar av sitt förflutna.

Jag gillar Cath, hon är visserligen otroligt osäker och letar efter ursäkter för att slippa göra jobbiga saker, men hon är samtidigt väldigt ärlig när hon pratar med folk, hon spelar inga spel. En annan person som jag gillar, åtminstone inledningsvis, är Reagans pojkvän. Han tar på sig lite av en storebrorsroll och är genomschyst. I längden blir det däremot lite för bra för att vara sant, ett sådant oändligt tålamod...

Caths passion är att skriva fanfiction om en boktrollkarl, Simon, och hon är ganska stor på nätet. Man får i boken läsa en hel del utdrag både ur hennes fanfiction och från de "riktiga" trollkarlsböckerna. Länge trodde jag att de var med för att man skulle kunna se paralleller mellan Caths liv och Simon, men jag hittade aldrig några sådana så efter ett tag kändes just de bitarna ganska överflödiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)