lördag 1 mars 2014

Läsmånad: februari

Det har blivit ganska många böcker under februari, 16 stycken, men färre sidor än i januari, så många kortisar. De färre sidorna beror mycket på att jag ägnade en dryg vecka åt att maratontitta på hela Veronica Mars, 62 episoder. Himla bra serie förresten. 

En massiv övervikt av kvinnliga författare den här månaden, 11 mot 4 män, vilket har jämnat ut årsstatistiken helt och över hälften är av amerikanska författare. Så ser siffrorna ut, men det som drar iväg statistiken den här månaden är att jag läst sex böcker av Rachel Caine (både kvinna och amerikan). Hennes böcker om Morganvilles vampyrer är lite som gräddbakelser - lockande, lättätna och mumsiga, men ganska lättförgängliga. Förutom att komma halvvägs in i serien om Morganville Vampires så har jag också läst de två sista böckerna i Michael Grants serie Gone, en härlig serie som fick ett riktigt bra slut och vars sista bok, Light, också blev månadens bästa bok. Månadens besvikelse var The Janus Stone som egentligen inte var så himla dålig, men jag hade väldigt stora förhoppningar på den som den inte lyckades leva upp till.

Den här månaden har jag skrivit om de flesta böckerna, men uppläggningen ligger långt efter, har mest blivit januariböckerna som recenserats. Skönt att inte ha en massa skrivande som halkat efter i alla fall.

Statistik:
Lästa sidor: 4290                      Lästa böcker: 16 (2 barn, en grafisk, 2 non-fiction), noveller: 1
Böcker på svenska: 5, engelska: 11      Böcker skrivna av kvinnor: 11, män: 4, kombo: 1
Nya författare för mig: 3                         Antal länder: 3
9 böcker skrivna av amerikanska författare
4 böcker skrivna av svenska författare
3 böcker skrivna av brittiska författare

Utmaningar:
Det går framåt med utmaningarna, 28:e februari uppfylldes årets kaosutmaning (21 punkter av 40, vilket blir en extra) vilket inte hindrar att jag tänker fortsätta fylla på punkter jag läser, även om det nog kommer att bli svårare och svårare.
Läsutmaningen: 14
Kaosutmaningen 2.0: 9                
Författartolvan: 2
Hyllvärmare: 1

Böcker:
Animal Farm - George Orwell
Snöret, fågeln och jag - Ellen Karlsson (barnbok)
Fade Out - Rachel Caine
Carpe Corpus - Rachel Caine
Light - Michael Grant  *månadsfavorit*
Fear - Michael Grant
Korkade vita män - Michael Moore
Om inte nu så när - Annika Thor
Berättelser från Engelsfors - Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg
Lord of Misrule - Rachel Caine
Hjälp! Rånare! - Laura Trenter (barnbok)
Grudge - Rachel Caine (novell)
The Janus Stone - Elly Griffiths  -månadsbesvikelse- (inte jättedålig, men hade höga förväntningar)
Feast for Fools - Rachel Caine
Midnight Alley - Rachel Caine
More Weird Things Customers in Bookshops Says - Jen Campbell
The Dead Girls' Dance - Rachel Caine

Film:
Fyra filmer blev det på bio i februari. Två som jag såg den sista filmfestivalhelgen och två som jag var "tvungen" att se innan presentkorten gick ut, ett kärt problem :) Alla fyra var ganska bra, men ingen klockren. Även här ligger recensionerna efter.
In the Name of
Dallas Buyers Club
Inside Llewyn Davis
Her

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)