fredag 28 mars 2014

Bokbloggsjerka: Tatuering

jerka11
I veckans jerka ställer Annika frågan om man skulle vilja tatuera något från böckernas värld och i så fall vad? Jag hade en period när jag allvarligt övervägde att tatuera mig, var inne i några salonger och tittade runt, men lyckades aldrig bestämma mig för motiv, var svårt att hitta helt rätt. När syrrans svärmor gaddade sig så försvann begäret. Inte för att jag på något sätt tycker illa om henne, men då kändes det mer unikt att vara omärkt och "unikheten" (varför är inte det ett ord, det är ju alldeles utmärkt?) är väl delvis det som drog, att hitta den där perfekta tatueringen som berättade vem jag var.

Men om jag skulle ändra mig, för det kan man ju alltid göra, så skulle det ju inte vara dumt med något bokligt. Problemet blir ju att välja vad, utbudet är ju enormt. Skulle kunna tänka mig något från fantasyn, som inskriften på härskarringen, en av Danaerys drakar eller ett lannisterlejon. Citat skulle jag också kunna tänka mig, t.ex. från Professor Snapes kärleksförklaring: "Always" eller något sagt/buret av Lisbeth Salander. Så jag är ganska säker på att det inte kommer att bli någon, för även om jag skulle vilja så skulle jag antagligen aldrig kunna bestämma mig.

30 kommentarer:

  1. Snapes "Always" hade varit fint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Bra böcker, odödlig kärlek och ändå inte övertydligt :)

      Radera
  2. Svar
    1. Böcker hittar jag oftast på biblioteket, men pengar till resor... Inte dumt det heller :)

      Radera
  3. Numer är det väl mer unikt och ett större statement att inte ha någon tatuering :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns ju lite så... Som om jag inte skulle vara egen nog ändå :)

      Radera
  4. Det är bättre att inte tatuera sig än att göra det av fel anledning. Mina tatueringar har inget med andra eller hur de kan uppfatta mig att göra. De handlar bara om mig och får mig att må bra.

    SvaraRadera
  5. Även om jag skulle vilja ha en skulle det nog aldrig bli någon av just det skälet...

    SvaraRadera
  6. Ja ska man väl tatuera sig så ska man ju vara säker på sin sak då den ska sitta för alltid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket får en att undra varför en del ganska usla tatueringar någonsin blev gjorda...

      Radera
  7. Jag gillar fina tatueringar. Men inte stora vräkiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att det kan vara snyggt. Storleken spelar mindre roll.

      Radera
  8. Den här jerkan passar mig! Jag har en del tatueringar och har andra planerade. Motiv från litteratur, men text skulle jag nog inte kunna tänka mig. Tror jag sett alldeles för många felstavade tatueringar och jag skull bryta ihop om det blev så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste läsa din jerka sen då, blir ju nyfiken! Och en felstavad tatuering på en svensklärare... skulle ju vara pinsamt. Föredrar att stava fel i bloggen, då kan jag ju ändra om jag märker det :)

      Radera
  9. Ja nu för tiden är man mer unik om man inte har tatuering, mitt intresse försvann när det blev för vanligt.

    SvaraRadera
  10. Litteraturen är full med klokheter. Men ska det bäras på kroppen resten av livet behövs mer än så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ju det. Och även om det är från en favoritbok så ändras ju smaken och nya favoriter kommer hela tiden... Kärt bekymmer :)

      Radera
  11. Litteraturcitat, ja citat överlag, kan bli riktigt snygga som tatueringar, men att välja... Inget för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, den som velar blir aldrig tatuerad :)

      Radera
  12. Ååååååh! Måste nog göra en tavla av Snapes "Always"!! *gråter en tår*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ett ord kan betyda så mycket... skulle nog göra sig som tavla :)

      Radera
  13. Att hitta inspiration till en tatuering från böckernas värld är lätt. Nästan så det blir svårt, då det finns så mycket att välja på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så jag känner det med, det finns för mycket bra!

      Radera
  14. "Always" känns som om det skulle kunna bli fint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Man kan ju dessutom lägga in egna tolkningar i ordet :)

      Radera
  15. Gillar "always". Men det är ju det där att bestämma sig. Förstår hela ditt resonemang.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)