måndag 24 februari 2014

The Dead Girls' Dance: händelsespäckad läsning

The Dead Girls' Dance (ljudbok)
Bild lånad från bokus
The Dead Girls' Dance av Rachel Caine är andra delen av hennes serie The Morganville Vampires. Den tar vid precis där Glass Houses avslutades, med ett inbrytande motorcykelgäng som dödar en av husets invånare. Motorcykelgängets mål är att döda så många vampyrer som möjligt och de förväntar sig hjälp av Shane. I resten av boken är det full fart, saker händer slag i slag och nära-döden-ögonblicken är många.

Omdöme: Jag tyckte att även om det är en okej bok så var den sämre än den första boken. Att det händer så mycket hela tiden gör att mindre tid ägnas åt karaktärerna och livet i den här udda staden och det är de två sakerna som intresserar mig mest. De fyra huvudkaraktärerna, Claire, Eve, Shane och Michael, gillar jag fortfarande även om de tar en hel del mindre övertänkta beslut, men Monica känns ganska överdriven. Visst hon är snygg och tillhör de populära tjejerna, men att få alla att dansa efter hennes pipa till den grad att hon kan övertala en grupp killar att droga en annan tjej för att våldta henne? Hur troligt är det?

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst nått ur den här genren sen jag läste Anne Rice på 80- och 90-talet, så jag har noll koll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade faktiskt inte Anne Rice. Sparade hennes En vampyrs bekännelse till sista-bok på en resa eftersom jag trodde att jag skulle älska den och ville ha med mig boken hem (innan läsplattan brukade jag lämna kvar utlästa böcker istället för att bära med dem hem och därför ta med böcker som inte verkade klockrena), men blev ganska besviken, alldeles för filosofisk för mig. Den här är mer lättviktig och kul :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)